Brev
død……………
hej
der er en dreng der går i klasen over mig. alle er keda af der i min klasser er der er nogle ked af det for der der fleste kender hende hun døde den 15/11 og hun døder af fem jerneblødninger hun var 32 år og har børn der går i 6 i 3 klasse.
jeg ville høre om i haveder nogle gode råd. så vi ike skla være keder af der kunz mig :'(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det lyder rigtig trist, at en mor til en, du kender, er død af en hjerneblødning kun 32 år gammel. Jeg kan godt forstå, hvis I alle sammen er blevet kede af det og måske også lidt bange for, om det kan ske for andre..?
Når man mister nogen, man kender, er det helt naturligt at være ked af det. Det er selvfølgelig værst for kvindens børn, men alle I andre kan også godt komme til at tænke på det i lang tid.
Jeg tror, det er vigtigt, at I ovre i skolen får talt sammen om, det I går og tænker på. Og på samme måde kan det være godt at snakke med jeres forældre der hjemme, så de ved, at I ind i mellem bliver kede af det, når I tænker på, at hun er død.
I vil sikkert opleve at det er lidt og og ned med, hvor meget I tænker på det. Ligesom det er almindeligt at væe ked af det er det også helt almindeligt at man ind i mellem glemmer det og bare laver nogle af de ting, man plejer at lave...
Hvis de voksne i skolen er usikre på, hvordan de bedst støtter jer børn, så kan du evt. fortælle dem, at de kan ringe og snakke med en rådgiver i Børns Vilkår. De kan ringe til FagTelefonen på 35 55 55 58 tirsdage fra 8-10 eller torsdage fra 14-16.
Hvis du (eller andre fra din skole) har brug for at tale med en rådgiver om, hvordan I har det, er I meget velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det kan nogle gange være svært at komme igennem føste gang, men som regel lykkes det hvis man prøver på lidt forskellige tidspunkter...
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?