Brev
død ven
hej jeg mistese min bedste ven i september sidste år. han betød alt for mig han havde hjulpet mig ud af en løbe uafhængighed. og det er ham der har hjulpet mig med en masse problemer med min mor. han var 16 år gammel dan han en aften blev kørt ned og døde på stedet. han betød virkelig meget for mig det var ham jeg snakkede med om alt, og jeg havde ikke rigtig andre at snakke med da jeg har meget svært ved at stole på folk.
efter han er død her jeg haft meget svært ved at glemme han og jeg har ikke haft nogen og snakke med om alt og ham og hvor svært det er for mig. jeg har skrevet over 100 breve til min afdøde ven for at prøve og komme af med alt ting jeg savner ham så inderligt og det er snart et halvt år siden han er død jeg ved virkelig bare ikke hvordan jeg skal glemme ham hjælp mig jeg har virkelig brug for det.
hilsen hende der savner
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev. Det er godt, du skriver. Jeg kan godt læse, at det sidste halve år, efter din ven er død, har været hårdt for dig, og det kan jeg godt forstå.
At miste en ven, som du har oplevet i så ung en alder, er helt urimeligt og totalt svært at forstå. Udover at du har mistet en ven, læser jeg dit brev, som at din ven har hjulpet dig med en masse ting, som har været svært for dig, og at han var én, du kunne stole, så det er et ekstra stort tab for dig.
Det er dejligt at læse, du har skrevet mange breve til din ven, for at få dine tanker ud af hovedet, som du skriver. Jeg ved godt, at det ikke kan fjerne din sorg og dit tab, men det er en rigtig god måde at få tankerne og savnet ud på.
Du skriver, at du har svært ved at få tillid til andre, men jeg tror, det er vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
Du spørger om, hvordan du skal glemme ham. Jeg tænker ikke, at du skal glemme ham... Ofte er det sådan, at ens sorg og savn kan komme og gå. I nogen perioder vil du opleve den stækere end i andre perioder - men med tiden vil den nok falme... og du vil kunne tænke på din ven med varme og have ham som et dejligt minde...
Sorg bliver således "noget", man tager med sig hele livet... Oftest bliver det lettere at håndtere og komme igennem, hvis man deler den med andre, og hvis man får støtte og hjælp til at gå det igennem.
Det er helt normalt at føle, som du gør, og det er en følelse, du deler med andre unge, der har mistet. Tit er det sådan, at sorgen bliver lettere at leve med, jo mere tid der går, og jo mere, man kan få snakket om den.
Er der mon en voksen, du har tillid til, som du kan snakke med. Det kunne være en fra din familie, en vens mor, en fra din ven, som er døds familie eller en helt anden.
Jeg håber, at du har mod til at få taget hul på en snak med en voksen om din sorg. Jeg ved, at det kan være svært, måske kunne du vise dit brev til os, så kunne I snakke ud fra det, eller du kunne spørge, om I skulle gå en tur på kirkegården til hans gravsted, måske det kan være nemmere at snakke der..?
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?