Brev
Det gør ondt at miste!!
kære BørneBrevkassen..
Jeg er en 15 årig pige, som sidste år d. 23 december 2011 mistede min far i en bilulykke! Jeg savner ham virkelig meget, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Mange vil gerne vide mere om ulykken, men jeg har svært ved at snakke om det! Vil i ikke godt være sød og hjælpe mig? Jeg er så langt nede at jeg er tæt på at begå selvmord! Please hjælp mig!
Sorg fra hende fra Nordjylland!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pigen fra Nordjylland.
Tak for dit brev. Du skriver, at du har mistet din far i en bilulykke, for mindre end et år siden. En meget tragisk hændelse, som du selvfølgelig har svært ved at komme over. Du oplever en stor sorg, som kan være svær at tale om.
Det er svært for dig at tale om ulykken, sikkert fordi det stadig er alt for tæt på. For andre er det måske kommet lidt på afstand, og de tror måske, du er klar til at snakke om det? Jeg tænker, at det vil være helt okay, hvis du fx siger til dem, at det ikke er fordi, det er hemmeligt, men at du ikke kan holde ud at fortælle om det.. Det gætter jeg på, at de vil respektere. Evt. kan du få din mor eller din lærer til at fortælle de andre om ulykken på et tidspunkt, hvor du ikke er der, så de kan få lidt at vide om det, uden at du behøver at skulle forklare det? Hvad tænker du mon om de forslag..?
Din far har sikkert efterladt et stort tomrum, du savner ham forfærdeligt, og det gør det svært for dig at finde livslysten. Du skriver ikke så meget om din mor eller din øvrige familie, så jeg ved ikke, hvor meget støtte, du har derhjemme..? Ved de mon, at du somme tider har tænkt på selvmord? Ellers så tror jeg, det vil være rigtig godt, hvis du kunne fortælle det... (Evt. ved at vise dem dit fine breve til BørneBrevkassen?)
Ud fra din beskrivelse, så tænker jeg, du nok har brug for lidt hjælp udefra... En god ide kunne være, at du aftaler en tid med din læge, som så kan hjælpe dig med at finde ud af, om det vil være en god ide at tale med en psykolog. (Han/hun kan også rådgive dig om, hvordan du evt. kan komme til det.)
Det kan også være, at der findes en sorggruppe, du kan komme med i. Her kan du få mulighed for at tale med andre, som også har mistet et nært familiemedlem. Det ved jeg, at mange andre børn og unge har haft glæde af. Sammen med din mor, kan du måske kontakte Børn, Unge og Sorg, der har sorggrupper flere forskellige steder i landet. Det kan du læse mere om ved at klikke her >>.
Du kan sammen med din familie og venner, holde de gode minder om din far ved lige. Det er tit godt at fortælle hinanden om sjove hændelser, dejlige ferier, se billeder eller tag steder hen i har været sammen. Det kan være med til at skabe lidt positivitet og glæde, hvor alt måske synes håbløst.
Du er når som helst velkommen til at ringe til BørneTelefonen til en snak på tlf. 116 111, det kan være rart at have den mulighed, og vi har åbent alle hverdage fra 11-23 (og lørdage 13-17).
Kærlig hilsen BørneBrevkassen.
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?