Brev
Depression efter at have mødt Miley Cyrus
Hej jeg er en pige på 16 år.
Miley Cyrus kom til Odense her for nogle uger siden og jeg har været KÆMPE fan af hende i mange år så det at hun kom til Odense hvor jeg bor var helt uvirkeligt for mig. Jeg mødte hende ude foran hendes hotel dagen før hun skulle optræde på Tinderbox. De to dage var de bedste dage i hele mit liv og nu finder jeg mig selv i den situtation at jeg føler at intet er godt i forhold til de dage. Hver gang jeg oplever noget jeg normalt ville være vildt glad over kommer jeg altid til at tænke på at det ikke er bedre end at jeg mødte Miley og så bliver jeg ked af det fordi jeg så gerne vil gå tilbage til den dag.
Jeg har en fanside for hende på Instagram og jeg bruger næsten alt min tid der eller kigger på video og billeder fra jeg mødte hende og fra Tinderbox fordi så føler jeg ligesom at hun stadig er her med mig.
Ville høre om I har nogle råd til at bekæmpe denne “post-Miley” depression jeg føler jeg har fået.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg kan forstå på dit brev, at du har mødt Miley Cyrus ude foran hendes hotel i Odense og ved Tinderbox. Hvor er det fantastisk, at du har haft den oplevelse når du er så stor en fan. Jeg kan også forstå, at du nu har en “post-Miley” depression og søger råd til hvad du skal gøre.
Det er helt normalt, at når vi oplever noget helt vildt stort, og vi så skal tilbage til hverdagen, kan opleve anti klimaks, hvilket vil sige, at man godt kan blive trist for det kick man fik ud af oplevelsen er væk.
Jeg synes, at i stedet for at du bliver ked af at det skal du prøve at sige taknemligheds bønner om hvor glad du var for at have set og oplevet Miley. Du kan for eksempel sige højt: “Jeg er så taknemlig for at have mødt Miley Cyrus.” Ved at du gør det så vænner du din hjerne til at tænke positivt omkring oplevelsen fremfor negativt.
Jeg syntes også, at du for en stund, skal forsøge at bruge din tid på nogle andre ting end din fanside på Instagram samt videoerne og billederne af Miley. Måske kan du hænge lidt ud med nogle af dine venner, nyde det danske sommervejr eller kaste dig over noget andet der interesserer mig. På den måde får du rettet dit fokus i en anden retning.
Jeg håber, at du finder din glæde igen og ønsker dig alt det bedste.
KH
BørneTelefonen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?