Brev
Depression
Hej jeg er en pige på 11, jeg har det meget svært, mine forældre ved ikke at jeg har depression.
Jeg har meget stress, men problemet er bare at jeg ikke ved hvad det er jeg har stress overfor :(. Græder højst 5 på en uge. Jeg var altid glad men jeg begyndte at have det på den her måde et år siden. Jeg har ikke fortalt mine forældre det, men hvordan skal jeg fortælle det til dem? Nogle råd?
Har det skidt over ikke at have fortalt dem noget. Jeg har det altid godt i løbet af dagen med mine venner i skolen men så snart det er aften er alt det gode blevet til det dårlige. Jeg tænker altid på ting som der er sket længe siden.
Nogle gange tænker jeg på selvmord! Ikke at jeg ville gøre det tænker bare på det.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Tak for dit brev til BørneTeleFonen. Det er godt at du skriver, for ingen børn skal have det som du har det lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Når jeg læser dit brev, får jeg den tanke at du ikke selv ved hvorfor du har det svært. Du skriver at du er ked af det og græder, og at du føler dig stresset. Det kan der være flere årsager til, og indimellem kan det være svært selv at finde ud af hvorfor. Derfor er det godt du skriver og beder om hjælp.
Mon dine forældre kan mærke på dig at dit humør har ændret sig det seneste år? Måske har de også bemærket at du er mere trist end du plejer? Jeg synes det vil være en god idé at tale med dem om det, og fortælle dem hvordan du har det. Du kan evt. vise dem hvad vi to har skrevet sammen om? Du kan også bruge BørneTelefonens guide til at skrive et brev. I brevet kan du måske skrive nogle af de samme ting, som du har skrevet hertil. Fortælle hvad du oplever, føler og tænker, sådan så dine forældre kan forstå hvad der forgår inde i dig.
Det er helt okay at være ked af det. Det er også okay hvis man ikke ved hvorfor. Man må bare helst ikke være ked af det, det meste af tiden, så man sjældent oplever at være glad og tilfreds. Ved at tale med dine forældre, kan I måske finde frem til hvad årsagen er. Måske du savner at gå i skole og dine klassekammerater, nu hvor skolerne er lukket pga. Corona? Måske har du for mange lektier for, eller laver for meget i din fritid, så du derfor føler dig stresset? Måske er det noget helt andet?
Når man er ked af det, kan det nogle gange hjælpe at skrive ned hvad man tænker og føler. Hvis du har lyst, kunne det være en mulighed at tage et stykke papir og skrive “Hvad gør mig ked af det” som overskrift, og herefter skrive små sætninger, som passer dertil. Derefter kan du gøre det samme med “Hvad gør mig glad”. På den måde kan du måske få et overblik over hvilke tanker, der fylder og hvad du kan gøre mere af for at blive glad. Jeg håber det giver mening.
Hos BørneTelefonen får vi mange breve fra børn, som har det på samme måde som dig, og skriver for at få nogle gode råd. Hvis du har lyst, kan du læse nogle af brevene og svar dertil på BørneTelefonens hjemmeside, jeg linker til det her: https://bornetelefonen.dk/brevkasse
Du er også meget velkommen til at ringe og tale med en af de søde rådgivere på 116 111.
Jeg ønsker dig alt det bedste,
Hilsen BørneTelefonen