Depression..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Første vil jeg sige mange tak dit brev. Hvor er det sejt og modigt at du har skrevet til BørneTelefonen – det er første skridt på vejen til at få det bedre. Det er også godt, at du skriver herind, for ingen skal gå og have det sådan, som du har det! Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig til, at finde modet og få snakket.

Du har allerede talt med nogen om, hvordan du har det, men det har ikke rigtig hjulpet endnu. Du skriver selv, at det er som om, at din mor ikke forstår alvoren i, hvor svært du har det. Og jeg forstå godt, at det kan være rigtig svært at forklare hende det. Jeg kan læse, at din mor reagerer lidt på to måder; om dagen vil hun gerne have du laver dine pligter, og at du fortæller dig ting, som at du ikke er god nok. Om aftenen forsøger hun at sørger for, at du ikke græder, og vil gerne hjælpe dig. Er det rigtig forstået? På mig virker det som om, at din mor gerne vil hjælpe dig, hun ved bare ikke hvordan. Hun prøver at virker normal og sige du skal lave dine pligter, fordi hun ikke ved, hvordan hun kan hjælpe dig og derfor prøver at virke så normal som muligt. Giver det mening?

De ting din mor gør, virker desværre ikke på, at du får det bedre. Din mor har måske brug for hjælp til, hvordan hun kan hjælpe dig. Måske har du nogle gode råd til hende, om hvad hun kan gøre for at hjælpe dig eller hvad der skal til, for at du ikke græder dig selv i søvn. Forældre ønsker ikke eller kan lide, at se deres børn være kede af det, og have det svært.

Jeg vil råde dig til, at snakke med din mor igen. På et tidspunkt, hvor I har tid, så I kan få snakket godt om, hvordan du har det. Hvis det er svært at få taget hul på snakken, kan du måske vise hende dit brev og mit svar. Du kan også skrive et nyt brev til hende, og give det til hende, som en start på snakken. I brevet kan du skrive, hvordan du har det og at du gerne vil snakke om det med hende. Måske kan du også høre til den psykolog igen og holde fast i, at I får talt med din læge om det og får bestilt en tid hos lægen.

Angående dine venner, så tror jeg bestemt ikke, at dine venner vil dig noget ondt, men ligesom din mor, ved de måske ikke hvordan de skal reagere. Måske er de bange for at gøre noget forkert og derfor er det, at de skriver OK til en besked. Jeg kan sagtens forstå, at sådan et svar virker umenneskeligt og ikke lige det svar, man håber på at få. Jeg tænker, at de ikke mener noget ondt med det! Nogle gange kan man godt blive forskrækket eller helt handlingslammet, når man læser at andre har det svært. Måske er det sådan dine venner får det?

Jeg håber også, at du også kan finde modet til, at snakke med dine venner om, at du har en svær periode, men at du gerne vil være sammen med dem.

Hvis du har brug for yderligere råd, er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Så modig og sej du er, at have skrevet herind – så sej og modig håber jeg også du er, så du kan få snakket med din mor og med dine venner.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.