Depression

Hej hvem der nu svare på dette brev,
jeg er en dreng på 15 som ikke helt ved hvad der sker med mig lige nu.
Siden jeg var helt lille har jeg haft problemer med min far, ham og min mor har været skilt i 13 år nu, så kan ikke huske hvordan det var da de var sammen, men det her handler ikke om det,
Det, det her handler om er at min far slår når han bliver stresset siden jeg var helt lille kan jeg huske at far, råbte og ruskede i mig og mine søskende, sidst jeg så min far var for et år siden, jeg så ham ruske min lillesøster så hun begyndte at græde,
jeg råbte han skulle stop, og han begyndte at råbe at jeg skulle gå op på mit værelse igen jeg blev vred løb hen og slog min far han blev sur og smed mig ud, jeg havde ikke min jakke eller telefon så jeg gik hjem til min mor, hun blev rasende og ringet til politiet og fik derefter fuld myndighed.

Fik senere meget kærlighed hos min papfar som jeg havde haft som papfar i 10 år som hjalp mig med at komme igennem den svære tid.
Men nu har jeg fået at vide at min papfar og min mor skal skilles siden da er hver dag kun blevet værre er bange for at min mor bliver mere ked af det hvis jeg siger det fordi hun føler at skilsmissen er hendes skyld.

Ved enlig ikke hvad jeg tror jeg for ud af at skrive til jer, har bare brug for at snakke til nogle
er også bange for at jeg har fået en depression for jeg gider aldrig lave noget, er træt hele tiden, og bliver kun mere og mere trist for hver der. Hvad skal jeg gøre?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Du gjorde det helt rigtige ved at afbryde din far dengang og beskytte din søster. Det lyder også som om, din mor og papfar har gjort dét, de har følt, var bedst for jer, ved at skabe et trygt og sikkert hjem for jer – med fuld forældremyndighed.

Det lyder som om, din papfar har været rigtig god for dig gennem din opvækst. Selvom din mor og stedfar skal skilles, vil han altid have haft den betydning for dig – og det er et minde og en viden, du kan bære med dig videre i livet.

Det er rigtig hårdt, når mennesker, man holder af, skal skilles.

Børn, også “store børn” på 15 år, har næsten altid brug for at snakke med nogen, når det er en skilsmisse. Det er jo ikke kun de voksne som skilles, det er hele familien. Derfor kan jeg godt forstå, hvis du føler, du har brug for at snakke med nogen om det.

Nogle gange går par fra hinanden, og det kan der være mange grunde til. Din mor har nok gjort, hvad hun kunne, for at holde på forholdet til din papfar. Jeg ved ikke om, de har prøvet at få rådgivning omkring de ting, som nu gør at de vil skilles. Men det kunne måske være en idé at de snakker med en par/familierådgiver. Nogen gange kan det hjælpe, at man taler med en som ikke kender en, men kan hjælpe med at se på forholdet og hinanden med andre øjne. Mon det ville være en idé for dine forældre?

Selvom din mor er ked af det, kan det være, du alligevel kan prøve at snakke med hende? Måske kan du starte med at sige, at du har brug for at snakke lidt med nogen om skilsmissen – men at hun ikke skal føle, det er hendes skyld.

Måske kan I snakke sammen om de ting, I er kede af og som I savner? Dét at dele sit savn og sin sorg med nogen, kan gøre, at den letter lidt – måske også for din mor.

Måske har du også brug for og lyst til at se din papfar. Er det noget, I har talt om? Når man har boet sammen i så mange år, er han blevet en vigtig voksen i dit liv, så det er vigtigt at holde kontakten med ham. Det er ikke sikkert, det kan lade sig gøre. Men hvis din papfar kan, vil I måske stadig kunne ses og snakke sammen?

Det kan også være, du har brug for at tale med en helt anden om det? Man kan godt være meget påvirket, ked af det, træt og føle sorg og savn op til og i tiden efter en skilsmisse – så det er ikke fordi, der er noget galt med, at du har det sådan lige nu.

Det vigtige er, at du har nogen at snakke med. Når man snakker med nogen, bliver de tunge følelser tit en lille smule lettere, og man kommer måske bedre igennem det svære.

Det er også vigtigt, at du snakker med nogen, hvis tristheden og trætheden bliver ved med at fylde rigtig meget. Det er ikke underligt, at man har brug for støtte og snak – og måske et par samtaler med en psykolog. Især ikke når man er gået igennem dét, du er gået igennem med din far – og nu skilsmissen mellem din mor og din papfar, som du har været rigtig glad for. Det er også en mulighed at få rådgivning og tale med andre børn/unge om, hvordan det er at være i en skilsmisse og de ting, som er i det. Derfor kunne det måske også være en idé at kigge på Mig i midten

Hvis du har brug for at tale mere om det, før du snakker med din mor eller papfar, er du meget velkommen til at sms’e eller ringe til os på 116111 – du kan også logge på Chatten.

Du har nemlig ret til at få det godt igen, til at have nogen at tale med og til at få hjælp og støtte til at komme igennem din mor og papfars skilsmisse.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.