depressed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Først vil jeg lige sige, at det er super godt, at du skriver ind til brevkassen. Når man føler, at tingene ikke helt går i den rigtige retning, så er det altid godt at få talt ud. Du er forresten også virkelig god til at forklare, hvad der er sket, og hvordan du går og føler. Det synes jeg lige, du skulle vide!

Du skriver, at du føler, at din bedste veninde er mega perfekt. Hun har allerede haft en kæreste og er ved at få en ny. Du skriver også, at du altid har følt dig populær sammen med din veninde.

Du har nu talt med nogen fra din klasse. De fortalte dig, at du kun er populær, fordi du er sammen med din veninde. Det må ikke være en rar ting at få fortalt. Det lyder som om, at popularitet spiller en stor rolle hos dig og i klassen.

At være populær kan betyde forskellige ting i forskellige klasser. I nogle klasser er man fx  populær, hvis man er en god kammerat og med til at skabe et godt fællesskab. I andre klasser er man populær, fordi man er dygtig i skolen. For nogle bliver popularitet skabt af, hvordan man ser ud, eller hvordan man opfører sig.

Det kan være en god ide at tænke lidt over, om populariteten i ens klasse handler om noget, man selv synes, er vigtigt her i livet. Har du tænkt over, hvornår man er populær i din klasse? Og er du enig i, at det er vigtige kvaliteter?

Jeg forstår godt, at du gerne vil være populær. At være populær kan give følelsen af at være en del af gruppen. Og de fleste vil rigtig gerne mærke accept fra andre.

I puberteten bliver mange unge usikre på sig selv. Kroppen ændrer sig, man begynder at få nye interesser, og følelserne kan svinge meget. Det gør de fleste teenagere usikre på sig selv. Og derfor kan det føles endnu mere vigtigt at være populær. Kan du genkende det?

Du kan prøve at stille dig selv spørgsmålet: Hvad vil jeg gerne være populær for?

Måske mærker du, at du faktisk gør nogle ting og er på en måde, som gør dig populær i dine egne øjne?

Fx skriver du, at du prøver at være den bedste person. Måske betyder det, at du forsøger at være en god ven og hjælpsom. Det, tror jeg, er noget, dine klassekammerater vil være glade for.

Det kan godt være, at de ikke kalder det at være “populær” , men kan det være fordi, det at være populær også er lidt “hårdt” i klassen – forstået på den måde, at man får lov til at bestemme mere end andre, hvis man er populær?

Jeg ved jo ikke, om det er sådan i din klasse. Men i nogle klasser kan der være en lidt hård måde at være sammen på, fordi alle prøver at være populære. Så der kommer lidt en kamp om at være mest populær.

Du skriver, at efter at dem fra din klasse sagde, at du ikke var populær, så begyndte du at være utilfreds med dig selv. Lige pludselig kunne du ikke lide dit hår længere og din stil og dit ansigt, synes du så mærkeligt ud. Jeg tror, det må være virkelig hårdt, at have det sådan. Og jeg tror, du er blevet usikker på, om du er god nok i andres øjne? Er det mon sådan, du har det.

Jeg tror, det kan være en god ide for dig, at få talt med nogle voksne om, hvordan du har det lige nu. Jeg ved godt, at det lige nu er sommerferie. Og derfor kan du måske ikke så godt tale med din lærer. Men ens lærer kan være rigtig god at snakke med om popularitet.

Du kan derfor foreslå din lærer, at I taler om popularitet som emne, når I kommer tilbage efter sommerferien. Der er nemlig rigtig mange unge, der kæmper med følelsen ikke at være populær nok. Og de sociale medier med likes og fokus på et perfekt liv, gør det ikke nemmere. Vil du have mod på at foreslå din lærer det?

Her i sommerferien kunne du måske fortælle dine forældre om dine følelser? Du kunne som en start vise dem dit brev og mit svar?  Negative tanker om sig selv, som du nu mærker, kan godt ændres. Men det er en god ide at få fortalt nogle voksne om dem.

Det kan også være, at din veninde kunne være rar at snakke med? Du sagde, at din bedste veninde var perfekt i dine øjne. Er det så ikke fedt at tænke på at en person, som er perfekt i dine øjne, har valgt dig til at være hendes rigtig gode veninde? Hun har valgt dig. Så i hendes øjne er du nok også perfekt.

Jeg håber, at du kan bruge noget af det jeg har skrevet. Hvis det er du føler, at det hele brænder på og at du har behov for at snakke mere om det, er du velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver der.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.