afdød mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev. Du fortæller, at du mistede din mor, da du var 6 år. Jeg forstår rigtig godt, at det må have været svært for dig, og at det tager lang tid at føle at livet er normalt igen.
Jeg vil tro, at du sagtens kan huske din mor, som hun var, og det er helt naturligt, at du stadigvæk indimellem sørger over hendes død. Som du selv skriver, så har hun været død i mere end halvdelen af dit liv, men selvom hun har været død længe, så vil jeg tro at minderne om hende stadigvæk er levende, og det er måske også dem, du tænker på, når du besøger hendes grav..?
Der er mange måder at mindes på, og der er ingen måder, der er mere rigtige end andre. Hvis du har fundet ud af, at du godt kan lide at besøge hendes grav 1-2 gange om ugen, så er det måske den rigtige måde for dig. Men det kan sagtens ændre sig. Måske finder du med tiden ud af, at du også kan mindes hende på andre måder..? Jeg ved, at nogle har glæde af at lave en mindebog eller en æske, hvor de samler ting, som minder, om den de savner.
Jeg forstår rigtig godt, at du længes efter at leve et helt normalt liv. Hvis din mor stadigvæk levede, og du spurgte hende, hvad hun syntes, mon hun så ikke også ville ønske, at du lever et godt og normalt liv..? Hvis du spurgte hende, om hendes mening om, hvor tit du skulle besøge hendes grav, og tænke på hende, hvad mon hun så ville svare..? Det kan du jo tænke over...

Jeg kender hende jo ikke men mit gæt er, at hun ville svare, at det må du helt selv bestemme, og at du ikke skal have dårlig samvittighed over det, hvis du ikke tænker på hende så meget som før, og hvis du ikke besøger hendes grav så meget som før. For minderne lever jo indeni dig, og gravstedet er måske bare en måde at mindes på...
Du fortæller ikke, om du deler dine minder og tanker med andre fra din familie, men det kan jo også være en god ide at snakke sammen om de gode minder I har sammen. Det lyder også godt, at du har været med i en sorggruppe og stadigvæk har kontakt med nogle af dem.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Hvis du har lyst til at tale med en rådgiver er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.