Viste mig selv på nettet.

Hej brevkasse,

i går var jeg på en webcam side og der var en mand der lokkede mig til at skrive frækt til ham og rører ved mig selv.

Jeg fortryder det virkelig og jeg ved ikke hvorfor at jeg gjorde det! Jeg har det så dårligt med det. Jeg viste ham ikke mit ansigt så han ved ikke hvordan jeg ser ud. Men jeg har det så dårligt med det! Jeg føler mig virkelig billig og klam.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, ligenu kan jeg ikke være i min krop.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er flot, du skriver herind til og fortæller om, hvad du er kommet til. Jeg kan godt forstå dine følelser, når jeg læser, hvordan du føler dig dårlig over, hvad der er sket. Selv om det ikke gør dine oplevelser lettere, vil jeg gerne fortælle dig, at du langt fra er den eneste, der er kommet ud for sådan noget over nettet.

Jeg kender andre børn, der har oplevet noget i samme retning. Desværre er der nogle voksne, der bruger rigtig meget tid på nettet, i håbet på at møde børn online. Det er meget forkert, det sådanne voksne gør, men alligevel er det ikke altid muligt at forhindre dem i det. Desværre er nogle af dem rigtig gode til at vide, hvad de skal sige for at lokke børnene til ting, sådan som du også har været udsat for. Nogle af de voksne ved lige, hvad de skal sige for at overtale børnene, og ligesom du har oplevet, er det først bagefter det rigtigt går op for børnene, hvad der egentlig er sket. Selv om jeg godt kan forstå dine følelser lige nu, er det heldigvis kun dig selv der har rørt ved dig, og du viste ikke dit ansigt, det er også godt.

Der er ikke nogen af os, som kan ændre på det, der er sket. Alligevel tænker jeg, det kan hjælpe dig at tale med en fortrolig om det. Jeg tænker, du måske oplever at have en følelse lidt ligesom hvis du har dårlig samvittighed over noget, og det kan ofte hjælpe at tale med en om det.

Kan du måske fortælle din mor om, hvad der er sket? Måske tænker du på, hvordan hun reagerer på at få sådan noget at vide? Det kan være, hun først lige skal samle sig lidt... Det kan også være, du til en start kan fortælle hende lidt af, hvad du har oplevet, og så fortsætte med at du har brug for hendes hjælp til, at det ikke sker for andre børn.

Jeg ved ikke, hvad det er for en side, du var på, men måske har du navnet på ham, eller ved noget om hans profil på webcam-siden? Måske har du slet ikke selv tænkt i den retning, og tænker det er en stor mundfuld for dig... Jeg tænker alligevel, det er noget du kan overveje, måske kan din mor få vejledning til, hvordan hun kan gribe det an ved at kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Derinde kan hun helt anonymt drøfte, hvad I kan gøre for at få stoppet manden. Hvad mon hun vil sige til sådan en tanke?

Hvis det er en stor mundfuld for dig at fortælle om, hvad der er sket, kan du så måske vise hende dit brev og mit svar? Du skriver i dit brev, at du fortryder det og har det dårligt, mon ikke din mor kan trøste dig? Måske sidder du selv med tanken om, at det vil være meget bedre for dig at tale med din far om det, der er sket... Det kan også være, du har et andet fortroligt familiemedlem, du kan tale med om dine oplevelser..?

Nogle gange kan det også være dejligt at tale med en voksen, der ikke er så tæt på dig følelsesmæssigt. Har du i den forbindelse tænkt på, at din skoles sundhedsplejerske kan være god at snakke med om alt muligt? Måske kan du lave en aftale med hende om at få en snak. Nogle gange er sådanne sundhedsplejerske rigtig gode til at tale med børn om sådan noget med følelser.

Her på BørneTelefonen er der også mange rigtig dygtige rådgivere, der kan lytte til dine oplevelser, så måske kan du ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med dem om, hvordan du har det. Når du ringer til BørneTelefonen, kan du være helt anonym. Er det en løsning, du måske kan bruge?

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.