Brev
Veninde udgiver sig for at være en anden og jeg har hacket mig ind på hendes kik
Kære BB.
Jeg er en pige på 13 år, da har gjort noget rigtig dumt overfor en veninde.
3 Drenge fra min klasse, som jeg er lidt bange for, låste min venindes telefon op i fredags, og var inde på hendes noter. Jeg kiggede dem over skulderen og sagde til mig selv, at vis de kig ind i hendes beskeder, ville jeg tage telefonen fra dem, så de ikke læste noget, da jeg ved at hun er meget oppe at køre over ingen må se hendes beskeder. Jeg nåede at se hendes kode til hendes kik.
Så i lørdags, oprettede jeg min egen kik, og spurte min veninde om at jeg måtte få hendes kik navn, sådan at vi kunne skrive sammen over det, men hun gav ikke og give den ud. Jeg blev ret irreteret, og søgte på hendes navn, hvor der så kom en pige op. Jeg blev lidt chokeret. Der har været nogle før, der har mistbrugt hendes navn (Jeg fandt så ud i går at det var hende selv) på youtube, og lavet en video til en dreng, hun har været kærester med over nettet,
Nå, men der jeg spurgte om det var hendes kik, nægtede hun det. Jeg skrev så en af de koder jeg så på hendes telefon, og jeg kom ind. Inde på hendes profil, havde hun skrevet med virkelig mange drenge… Udgivet sig for at være en helt anden pige på 15…
Jeg skrev efterfølgene til hende at hun løj, og at jeg har været inde og tjekke det. Hun indrømmede det, og blev mega sur på mig… Hun fik sin mor til at ringe til mig, men hun fik kun halvdelen af historien afvide af min veninde.
Jeg ved det var dumt gjort! Hvad skal jeg gøre for at hun ville blive venner med mig igen?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, jeg kan godt se, at du havnede i en rigtig dum situation omkring din veninde og hendes kik-profil... Nu er der jo gået noget tid, og måske har I allerede fundet ud af det med hinanden igen (?) men jeg svarer alligevel, så du (og andre, der evt. læser svaret) kan høre lidt om de tanker, jeg har gjort mig...
Først og fremmest, så kan jeg jo høre på dig, at du selv ærgrer dig over, at du loggede ind på hendes profil. Og det tror jeg, du skal sørge for at fortælle til hende...
Tit er det sådan, at det er lettere at tilgive folk, hvis de selv er klar over, at de har overtrådt en grænse. Hvis du nu fortæller pigen (eller skriver til hende), at du er virkelig ked af, at du brød hendes tillid, og du ville ønske, du kunne gøre det ugjort; så vil det måske være lettere for hende at få tillid til dig igen..?
Måske kunne du også sige/ skrive, at du ved, det er forkert, men at du kom til det, fordi du i øjeblikket blev så skuffet over, at hun ikke ville give dig sit kiknavn..?
Jeg kan jo ikke garantere dig, at det vil virke, men mit gæt er, at din erkendelse af, at du burde have ladet være, kan være med til at formilde hende...
Jeg ved ikke, om det vil være hjælpsomt for dig også at inddrage din mor i problemet..? Måske kunne du få hende til at ringe til din venindes mor og arrangere et møde, hvor I alle 4 kan få snakket sammen om, hvordan I fremover kan undgå misforståelser og at nogen bliver kede af det..?
Har du brug for en mere uddybende samtale, så ring endelig til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde voksne klar til at snakke alle hverdage kl. 11-23 og i weekenden kl. 11-19.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!