Brev
Veninde chatter med fremmede mænd på messenger
Hej bb
jeg er meget bekymret for min bff for hun skriver med mænd på nettet som er mange år ældre en os
og hun siger at hun vil mødes med ham
jeg har prøvet på at snakke med hende om det men hun ta’r mig ikke seriøst
jeg har også sagt det til skolen og de har talt med hende men hun er rimelig ligeglad
jeg vil bare ikke have at der sker hende noget for jeg er virkelig glad for hende
hvad kan jeg gøre for at få hende til at lade være med at skrive med dem
hun har allerede planlagt at mødes med en af mændene og han har sagt at han gerne vil have sex med hende men hun er jo kun 15 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Først vil jeg sige, at det er rigtig flot, at du har prøvet at advare din veninde, og at du har sagt det til nogle voksne. Jeg bliver da også helt bekymret for din veninde, og om hun skal komme ud for noget ubehageligt.
Jeg har desværre hørt om en del, der har prøvet at mødes med ældre mænd, hvor mændene fik lokket dem eller presset dem ud i noget, de egentlig ikke havde lyst til, og det fortryder pigerne altid bagefter. Din veninde kan jo ikke vide, om der er reelle hensigter bag det, mændene skriver.
Det kan også undre, hvad mændene får ud af at flirte med din veninde, for din veninde er jo lige lidt ung at stifte familie med og måske også lidt ung til et seriøst voksent forhold. Ofte har voksne et lidt andet syn på, hvor hurtigt man skal gå frem i et forhold, og det er jo ikke sikkert, din veninde lige er klar på det.
Det kan godt være, at din veninde nyder den opmærksomhed, hun får af mændene, men det ville da være federe for hende at få opmærksomheden fra nogle jævnaldrende.
Jeg ved ikke, om hendes forældre ved, at hun skriver med mændene, men forældrene skulle måske tage en snak med hende og sørge for, at hun ikke mødes med mændene.
I forhold til at din veninde gerne vil have sex, så synes jeg også, at hun skal finde en på sin egen alder. Jeg tror, det bliver meget bedre for hende, hvis ham hun skal have sex med også er lidt uerfaren, så de kan grine lidt af det, og der ikke ligger så meget præstationsangst bag.
På www.sikkerchat.dk kan du finde forskellige videoer med piger, der er blevet lokket til at gøre noget, de senere fortrød. Måske kan du vise din veninde dem også?
Du kan jo prøve at få hende til at læse mit svar, det kan være at hun vil genoverveje, om det nu er klogt, det hun har gang i med mændene. Og du måske endda få hende overtalt til at ringe og tale med en her fra BørneTelefonen. Her kan hun være helt anonym - vi ved ikke, hvem hun er. Nummeret er 116111, og det er gratis.
Kærlig hilsen BørneTelefonen