uvenner

hej BB

mig og min veninde L er blevet uvenner over at hun tog et nøgen billede af min rigtig gode veninde C, L bad mig om ikke at sige noget til nogen. men min bedste veninde D sad også i rummet så hun hørte mig “skrige” forfanden L hvor er du dum hva tænker du på? (hun sendte mig billedet over snap chat) men så fortalte jeg det til D og så fortalte vi det til C at L havde taget et nøgen billede af hende, C blev faktisk ikke sur overdet og det forstod mig og D ikke, men L hørte at vi sagde det til C, efter timen tog L hjem.

senere efter skole ville jeg hen til L for at blive veninder igen, men L sendte mig en masse video’er over snapchat hvor hun sagde at jeg var en stor so og at hun var glad for at D skulle flytte skole og at hun også ville flytte skole.

D blev sur på L fordi hun kaldte mig en so og sendte en rigtig vred besked til L,D fik det her svar tilbage “når ser man det så du kunne godt være sammen med K (mig) men ikke mig, du er hvist ikke en rigtig ven din *** ” der blev jeg rigtig sur for ingen skulle kalde min BV for ***, så vi gik hen til L for at få talt om det men det hjalp ikke rigtigt, mig og D tænker meget på om at L også kan finde på at tage nøgen billeder af os, for hun har før taget billeder af mig når jeg sidder på toilet.

L sagde til mig at hun havde tilgivet mig og at nu kunne vi være BV igen (or det tror hun vi er)

skal jeg tilgive hende eller skal jeg bare være sammen med mine andre venner?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære DTak for dit brev. Du er meget ærlig og modig ved både at skrive herind og sige til din veninde C, at L har taget et nøgenbillede af hende. Ud fra det du skriver i brevet får jeg en fornemmelse af, at du er en person, som tænker meget over at være en god veninde og hvad det egentlig betyder at være en god veninde. Du spørger, om du skal tilgive L eller være sammen med dine andre veninder. Jeg tænker, at det her brev måske kan hjælpe dig med at finde frem til, hvad du synes er den bedste løsning. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg godt kan forstå, at du synes, at det var ubehageligt at din veninde tog et nøgenbillede af en af dine andre veninder. Som du selv skriver, kan det gøre, at man tænker over, om der mon også vil blive taget et billede af en selv uden man ved det og vil have det. Det er ikke okay at tage et nøgenbillede uden man har fået lov til det af den man tager billedet af. Man må faktisk slet ikke sende eller ligge billeder ud på nettet af enkeltpersoner uden man har fået lov til det af personen!Det er rigtig flot, at du tog hen til L efter skole for at tale med hende. Da D og dig gik derhen for at tale med L, gad vide hvad I så talte om og fandt ud af? Du skriver, at L siger, at hun har tilgivet dig. Jeg tænker, om I har fået talt om det der er sket og hvad L mon tænker om det hele? Jeg tænker, at det måske kunne være rart, hvis du fik hørt, hvad L tænker om det der er sket og tale med hende om, at du ikke bryder dig om og ikke vil have, at hun tager billeder af jer uden at have fået lov. Måske kunne det være en hjælp til at få løst det, der er sket mellem jer alle sammen og at du får fortalt, hvordan du havde det og hun kan fortælle, hvad hun følte. Måske kan det også være med til, at du kan finde ud af, om du har tillid til hende igen eller om du ikke har tillid til hende lige nu. Hvornår ville mon være et godt tidspunkt at tale med L, hvor I har god tid og ro omkring jer?Ud fra det du skriver tænker jeg, at det er vigtigt for dig, at en veninde er en man har tillid til og har det godt sammen med. Er det mon rigtigt forstået? Du nævner ikke din mor eller far i brevet, men jeg tænker, om der mon var en af dem eller dem begge, som du kunne tale hele situationen igennem med – også i forhold til, at L før har taget billeder af dig, når du sidder på toilettet. Måske kunne det være rart at tale med dem om det hele? Måske kan I sammen opfordre din lærer til at tale om det med at lægge billeder ud af hinanden - det kan sagtens gøres i klassen, uden at der er nogen af jer som bliver nævnt. Måske er der andre i klassen som det vil hjælpe, at I alle taler om de gode måder med billeder og måden at skrive og tale til hinanden?Nogle gange kan det være rart at tale med andre om, hvad der er okay og ikke okay og hvad man kan gøre i sådanne situationer. Måske kunne en måde at tale med dine forældre være ved vise dem det her brev? Det kan også være godt, hvis der er god tid og ro til at tale om det. Det kan derfor nogle gange være en hjælp at aftale et tidspunkt, hvor det ville være godt for alle at tale om det. Hvornår kunne det mon være?Nogen gange kan det også være en hjælp at tale det igennem med andre inden man skal sige det selv. Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med os, hvis du tænker, at det kan være en hjælp for dig.Jeg håber, at du finder frem til, hvad der er det rigtige at gøre for dig. Jeg tænker, at en hjælp til det måske kunne være at tale med dine forældre om det og måske også L, sådan så hun ved, hvordan du har det med det der skete og du kan høre om hendes tanker omkring det. Mange hilsner BørneTelefonen.

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.