Youtube kanal som jeg ikke kan slette

Hej.

I 2014, da jeg var ca. 11 år gammel, oprettede jeg en youtube kanal. Der er 4 videor oppe på kanalen.

Jeg har forsøgt at slette kanalen mange gange men jeg har desværre glemt hvilken mail der er blevet brugt.

Jeg har virkelig prøvet at få den slettet, men har haft ingen succees.

Kan jeg anmelde kanalen eller gøre noget andet for at få den slettet?

Derudover skal man være 13 for at oprette en youtube kanal, så måske kan det bruges til noget.

Pige, 19 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Du har glemt dine login-oplysninger og derfor kan du ikke få lov til at slette din egen YouTube kanal. Det er helt tydeligt, at du har brugt meget tid og energi på det allerede. Jeg forestiller mig, at det må være meget frustrerende!

Du kan tro, at mange har det samme problem som dig. Det kan føles utrygt og ubehageligt, at man ikke bare kan få adgang.

Den sikkerhed, der skulle sikre, at vi ikke blev hacket, kan også blive til den usikkerhed, der låser os ude af vores egne kanaler. Det er ikke rart.

Jeg vil meget gerne dele nogle råd til, hvordan du måske kan få adgang igen.

Som jeg kan se, er der forskellige måder at logge ind på en YouTube kanal:

Først vil jeg anbefale dig kun at bruge en computer. Browseren på en computer er tit mere overskuelig og måske du har gemt en kode et sted, der ikke er gemt på din telefon. Du kan prøve at tjekke din historik eller måske dine gemte koder. Somme tider har vi mere gemt end vi lige tror.

Som jeg forstår det, er det typisk en google-konto mail, der bruges når man logger ind på YouTube. Måske det kan hjælpe dig med at huske din gamle mail?

Hvis du ikke kan huske mailen fra din google-konto, kan du bruge dit YouTube-brugernavn. Adgangskoden er det samme, men du vælger altså brugernavnet frem fra mailadressen, når du logger ind.

Hvis det stadig ikke virker, kan du google gendannelse af Google-konto og vælge Jeg kender ikke min brugernavn/ e-mail.

Den vil så bede dig om enten mail eller telefonnummer, der var et krav dengang du oprettede din kanal. Måske du stadig har det samme nummer og på den måde kan få adgang?

Hvis du ikke har nogen af delene, kan du ikke bruge denne metode.

Det lyder jo som om, at du allerede har prøvet en masse, men måske der alligevel var en overset mulighed i noget af det jeg skrev. Det kan også være, at du har prøvet det hele. Så lad os se på nogle andre muligheder.

Kan du anmelde kanalen eller gøre noget andet for at få den slettet?

Du skriver, at du var 11 år og dermed for ung, da du oprettede kontoen. Du tænker om det kan bruges til at få den slettet. Jeg tænker, at det er en rigtig fin løsning, men du skal vide, at der måske kan være nogle konsekvenser ved det.

Når du anmelder (og det synes jeg du skal) kan du skrive, at videoerne går imod retningslinjerne. Måske er folkene bag YouTube enige og vælger at lukke kontoen (det kan også være de ikke er og derfor vælger at holde den åben).

Hvis de er enige og lukker de,  er det jo bare rigtig godt. Men efterfølgende kan de måske sætte den suspenderede konto i sammenhæng med den konto du bruger nu.

Hvis det er samme bruger-oplysninger osv., vil de to kontoer måske netop være meget ens og derfor vil din nye konto måske også suspenderes. Det sker sjældent, men det er måske rart at vide, at det kan ske.

Hvis du har været aktiv på din gamle YouTube-kanal siden 2013, kan du også prøve at skrive en kommentar på en af de gamle videoer.

Så skulle der gerne sendes en mail til din gamle mailadresse og dermed bliver det måske lettere at gennemskue, hvilken mail du brugte. Giver det mon mening?

Du er ikke alene

Forhåbentlig vil det lykkes dig at få den slettet snart. Hvis ikke, kan det være, at du må indstille dig på, at den er der og du ikke kan gøre så meget ved det. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have den slettet og det derfor ikke er et rart råd.

Jeg mærker jo tydeligt, at det fylder rigtig meget og du bruger meget energi på det. Derfor er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at du allerede gør alt, hvad du kan. Det er bare top svært at lægge arm med google og YouTube. Og som du allerede har erfaret, er det ikke let at få adgang når man ikke husker sine oplysninger.

Måske vil det hjælpe dig, hvis du ikke er alene med det. Tænk på, om der mon er nogen, der kan hjælpe dig. Hjælpen kan både være teknisk men hjælp kan også være én at tale med og dele sine tanker med.

Måske du har bekymringer omkring din gamle YouTube kanal, som ville være rare at dele?

Jeg ved i hvert fald, at du ikke er alene om at have nogle ting liggende, der giver ondt i maven. Måske det ville være rart at blive mindet om, at du ikke er den eneste, der har det sådan.

Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle ting, du kan afprøve og du vil tage fat i en ven eller måske dine forældre. Du må også altid kontakte os igen, hvis du har brug for det!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.