udgive sig for en anden

kære børnebrevkasse
jeg har set en fra min klasse udgive sig for at være en anden fra min klasse på moviestarplanet og hacket en.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Hvor var det godt, du fandt på at skrive her til BørneBrevkassen, for det lyder som om, du ikke helt ved, hvad du skal gøre, efter du har set en fra din klasse udgive sig for en anden på Moviestarplanet. Det kan også være en rigtig svær situation at stå i, men her får du et par forslag til, hvad du kunne gøre.
Hvis du selv har en bruger på Moviestarplanet, kunne du måske anmelde det, du har set? Så kan deres support tage sig af det. Men måske løser det ikke helt det dilemma, du måske står i, fordi du har set de ting? Det bedste vil nok være, hvis den person, det er gået ud over, i hvert fald får at vide, at der er en anden, der udgiver sig for ham/hende, tror du ikke? Hvis du synes, det er svært at sige det selv, kunne du måske få hjælp fra en af lærerne eller måske en af dine forældre?
Jeg tænker også, at den der går og udgiver sig for at være en anden, og som også har "hacket" (jeg gætter på du mener snydt sig til adgangskoden) en anden, får at vide, at du har set det. Det kan godt kræve, at man har noget støtte fra de voksne, hvis man skal sige sådan noget til andre i klassen, så måske var det en god ide, hvis du kunne få vist det her brev og mit svar til en voksen, der kan hjælpe dig?
Jeg synes, du er sej at du reagerer på det og ikke bare lader som ingenting. Det er også sådan, man gerne vil have andre til at gøre, hvis det en dag går ud over en selv, er det ikke? Så stol på at du har bedømt situationen rigtigt og tænk rigtig godt over, hvilken voksen, du kan gå videre med det til.
De bedste hilsener fra BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.