Brev
Tvivlene
Jeg er en pige på 14, som tit går og tænker på min eks. Jeg ved han skal ud af hovedet for det eneste han gør er at manipulere med mig.
Forleden skrev han mange søde ting til mig, og der blev jeg virkelig revet med. Vi begyndte at snapchatte og så vil han lige pludselig have nøgenbilleder. Han lovede og lade være med at tage screenshot. Så jeg kunne ikke sige nej, for han lokkede med alt muligt. Selvom han aldrig gjorde det han lovede.
Dagen efter dumpede han mig og jeg fandt ud af, at han havde billederne. Men det er mig en gåde da der ikke stod han tog screenshot. Jeg ved det er det dummeste jeg nogensinde har gjort og det skal bare glemmes. Jeg er blevet bange for at han vil gøre noget med de billeder.
Jeg synes selv jeg hele tiden laver fejl efter fejl efter fejl. Så nu føler jeg bare det er nok. Jeg har haft selvmordstanker før og de går mig på igen. Så jeg føler bare nogen gange det er det rigtige når de hele tiden er der.
Jeg har gået til psykolog, men jeg kan ikke rigtig få sagt alle mine ting. Jeg har brug for hjælp, eller i hvert fald en der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre/tænke.. Et eller andet..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev, - sikke noget møg at din ekskæreste fik taget de screenshots af dig fra snapchat. Jeg kan godt forstå, du er bekymret for, hvad han kan finde på at gøre med billederne... Forhåbentlig kan han ikke finde på at offentliggøre dem. (Det ville i givet fald være ulovligt. - Så gør han det, vil du kunne melde ham til politiet. Selvom det måske ikke får dig til at føle dig bedre tilpas, så kunne det måske lære ham, at det han har gjort er helt uacceptabelt.)
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du bebrejder dig selv og ærgrer dig over, at du gik med på legen. Det er en følelse, som de fleste af os kender til, og det er aldrig rart at have det sådan. Måske sidder du også tilbage og synes, det er svært at betro dig til nogen, fordi du selv synes, du begik en fejl..?
Jeg kender ikke nogen, der ikke på et eller andet tidspunkt har dummet sig. Det er vist desværre en del af det at være menneske, at vi ind i mellem fejler. Og som regel så gør det os faktisk også klogere på sigt... En filosof sagde engang noget i retning af: "Hvad der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere."
Hans pointe var måske, at de ubehagelige oplevelser, vi får gennem livet, kan give os nogle (nogle gange dyrtkøbte) erfaringer, som er med til at udvikle os...
Så selvom det nok ikke ændrer på din situation, kan den pointe måske alligevel gøre det lidt lettere for dig at lægge episoden bag dig..? - Hvis du husker dig selv på, at ingen af os altid gennemtænker alle detaljer af vores handlinger. Og at det faktisk er din ekskæreste, der har krænket dig ved (ulovligt) at gemme dine billeder.
Måske kunne du også øve dig på at give dig selv lidt mere kredit..? I den her situation, så havde du jo netop forsøgt at passe på dig selv ved at bruge snapchat, der burde have forhindret misbrug af billederne.
For nogen tid siden læste jeg en ret god artikel om sexting/ brug af snapchat, der gav nogle mulige forklaringer på, hvordan det kan lade sig gøre for modtageren at gemme billederne, uden at afsenderen får det at vide.... Hvis du er interesseret, kan du læse artiklen ved at klikke her >>
Jeg tror, du har ret i, at det vil være godt for dig, hvis du kan få slået din ex ud af hovedet på en eller anden måde. Måske kan denne her episode gøre det lettere for dig, fordi han her har behandlet dig så dårligt? Måske vil det tage noget tid..? Der er ingen standardløsninger, når det gælder om at glemme en tidligere kæreste, men ofte hjælper det, hvis man sørger for at holde sig i gang...
Jeg tror, det ville være en god ide, hvis du i en periode sørger for at være meget sammen med gode venner/ veninder, sørger for at se nogle gode film -(nok ikke romantiske komedier) og måske også sørger for at få brugt kroppen hver dag, så du får luft og motion. Det er ikke en mirakelkur, men de adspredelser kan tit hjælpe med at flytte fokus fra en ekskæreste til andre ting i livet...
Hvis ikke du synes, du kan snakke med nogen du kender om, hvordan du har det, så vil jeg forslå dig at ringe/ sms'e til BørneTelefonen på 116 111. Rådgiverne der er søde og vant til at snakke med unge om alt muligt forskelligt.
Jeg sender dig de kærligste hilsner fra BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!