Brev
Trusler over nettet
Hej Børnetelefonen!
Jeg ved ikke om I kan huske mig, men jeg er hende, der for noget tid siden skrev brevet “internetven” til jer.
Jeg tog ikke imod jeres hjælp, og det har givet mig alvorlige problemer. Jeg er desperat.
W. og jeg har ikke snakket i noget tid, men hendes ex-kæreste bliver ved med at skrive til mig. Han mente at han elskede mig, men efter at jeg sagde fra, så der ikke ville ske mig noget, har han truet mig.
Det sidste han skrev til mig, var for 6 dage siden. Han sagde at han ville myrde mig, og at han ved hvor jeg bor. Han kunne endda sige min adresse. Jeg ved ikke hvordan han har fået fat på den, men det har han. Han sagde at han ville komme hjem til mig den 7 juli, og derefter loggede han af, og har ikke været på siden.
Jeg er virkelig bange, og har allerede aftalt med nogle veninder, at jeg kan komme over til dem og være, den dag.
Jeg vil ikke fortælle det til min far, eller nogen andre for den sags skyld. Men jeg er bange for at han vil skade min familie eller mig. Det hele skræmmer mig meget.
Please svar inden den 7. Jeg er desperat.
Hilsen M.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Jeg er lidt i tvivl om, hvilket brev du har skrevet tidligere? Det brev jeg kan læse på hjemmesiden skriver ikke om en kæreste, men en pige i England som ikke har andre og mange problemer, som jeg anbefaler at hjælpe ved, at hun får hjælp i det land hun bor og de voksne og andre, hun har omkring sig - måske er det dette brev, du henviser til: https://bornetelefonen.dk/brevkassen/internetven
Du skriver, at du er truet på livet af W's ex kærestes, som elsker dig, at han vil komme hjem til dig på en bestemt dato og myrde dig. Og jeg kan forstå, at du har aftalt med dine veninder, at du er hos dem på dagen.
Men, når du modtager trusler på livet, så skal du anmelde det til Politiet - uanset om det er på nettet eller face to face, så er trusler ulovlige! Det x kæresten udsætter dig for, er altså forbudt og derfor bør du ringe til Politiet på 114. Her kan dine veninder hjælpe med at passe godt på dig, og dine forældre vil være med til at passe på dig, når du fortæller, hvad du er truet med. Hvis du ikke lige, kan sige det til din far, kan du måske skrive det til ham og den hjælp du har brug for, fra ham? Eller en af dine veninders forældre, som du kan tale med om det, kan måske være den, der taler med din far.
Du er også meget velkommen til at ringe ind til os på 116111 og snakke mere med os. Du kan også kigge mere her: www.sikkerchat.dk
Men, du bør nu, tale med nogen som du kender og er omkring dig, og få meldt det til Politiet, uanset om han gjorde alvor ud af det, så er trusler ulovlige.
Jeg håber, du samler alt dit mod og med støtte fra dine veninder, får talt med dine forældre og meldt W x-kærestes trusler mod dig. De er begge gået langt over grænserne for, hvad der ok og i orden at gøre.
Mange tanker
BørneTelefonen