Brev
Stalket?
Jeg har været bedsteveninde med en på nettet i over tre år.
Vi var meget tæt knyttet, og vi gav også hinanden vores adresser, sådan at vi kunne sende julegaver til hinanden osv. Vi talte også om alt, og vi tilføjede hinanden på bl.a. Facebook, så hun kender både min adresse og fulde navn.
Jeg fandt ud af, at hun havde nogle psykiske problemer, og hun begyndte at opføre sig mærkeligt.
Hun slettede mig så for nyligt, og har såret mig meget. Hun er begyndt at skrive til mig forskellige steder, selvom hun har slettet mig, og jeg blokerer hende hver gang, fordi jeg ikke vil have noget at gøre med hende, fordi hun har såret mig flere gange.
Jeg var ellers kommet over det, men har tænkt over, at hun jo har min adresse. Jeg er blevet bange for, at hun nogensinde skulle gøre mig eller min familie ondt. Hun kender også mine brugere på de fleste hjemmesider, så jeg føler ikke, at jeg rigtigt har noget privatliv online.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg kan ikke lide at snakke med min familie om det, da jeg bliver så flov, over at jeg gav mine personlige oplysninger ud til hende.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Hvor er det godt, at du har skrevet herind, når du har det, som du har og ikke føler, at du kan snakke med din familie om det, fordi du bliver så flov over, at du gav din personlige oplysninger til din tidligere bedsteveninde på nettet.
Som jeg læser dit brev, er du både ked af det og bange for, hvad pigen eventuelt kan finde på at gøre samt flov; - det er nogle svære følelser at gå alene med, så derfor er det rigtig godt, at du har skrevet til os her på BørneTelefonen, hvor vi altid gerne vil hjælpe.
Allerførst får jeg lyst til at sige til dig, at jeg ikke finder det mærkeligt, at du har givet dine personlige oplysninger til en bedsteveninde igennem 3 år. En bedsteveninde er jo netop en, man er tryg ved og har fuld tillid til …… og du kunne jo ikke vide, at det ville udvikle sig i en anden retning…?!? Derfor synes jeg heller ikke, du behøver at føle dig flov ….. jeg tror og håber, at dine familie i stedet vil sætte pris på din tillid og støtte dig, hvis du betror dig til dem. Er det mon en mulighed for dig….? Eller hvad tænker du mon om det….? Det er ofte en stor lettelse, når man først har fået det sagt, eller måske vise dem dit brev og mit svar til dig? Det kan være en hjælp, for du har rigtigt godt beskrevet, hvordan du har det med det og dine bekymringer.
Du skriver, at pigen ”havde nogle psykiske problemer og begyndte at opføre sig mærkeligt ” , hvad ligger der mon i det….? Var hun mon indlagt…? Og hvad var det mon hun gjorde…? Jeg er simpelt hen så nysgerrig, fordi jeg synes, det er svært at forstå, hvorfor jeres venindeskab gik i stykker….? Men du skriver, at hun har såret dig flere gange, og at du nu er bange for, at hun måske kan finde på at gøre dig eller din familie ondt.
Det lyder meget bekymrende, og jeg synes derfor, at det er vigtigt at du får delt disse tanker med en voksen – enten i din familie eller en i dit nærmiljø, som kan hjælpe dig. Det er alt for hårdt for dig at gå rundt med denne bekymring alene. Og hvis pigen truer dig eller din familie, skal der jo også gøres noget aktivt for at forhindre det. Det er ikke lovligt at true andre, hverken direkte eller på nettet.
Til sidst i dit brev skriver du, at du føler, du ikke rigtig har noget privatliv online, når pigen kender dine brugere på de fleste hjemmesider. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener, men jeg forestiller mig, at man kan slette sin profil og så oprette en ny, som pigen kun kan få adgang til, hvis du accepterer hende som ven…..? Er det mon ikke sådan det er eller har jeg misforstået det….? Hvis du ikke vil slette dine brugerprofiler, kan du skrive til dem der har ansvaret for de steder du har profil. Ofte er der en administrator, moderator eller en mail adresse man kan skrive til og anmelde hende, for trusler eller at misbruge din konto. Her tænker jeg, at det kan være en idé, at en i din famlie kan hjælpe dig. Dine forældre eller måske en søskende, fætter/kusine, som kan hjælpe dig
Nu ved jeg jo ikke, om du føler dig hjulpet nok eller bare lidt, men…… du skal vide, at du også er meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen 116 111, hvor du kan sms’e eller ringe anonymt, for du har virkelig fortjent at få hjælp. Hvis du hellere vil skrive, er du også meget velkommen til at logge dig på chatten på www.børnetelefonen.dk – vi vil rigtig gerne hjælpe dig !
De bedste hilsener fra BørneTelefonen.