Spiseforstyrrelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Du er vel nok en omsorgsfuld veninde. Det er meget betænksomt af dig, at ville hjælpe din veninde. Hun er heldig at have dig.

Det første du kan gøre, er at prøve at spørge hende, hvordan hun har det og fortælle hende, at du bliver bekymret for hende, når hun snakker om, at hun er for tyk. Måske kan du fortælle hende, at du har lagt mærke til, at hun snakker meget om anoreksi, at hun ikke spiser frokost og at du har set billedet på hendes computer, som har gjort dig bekymret. Måske vil hun fortælle dig, hvis hun går og har det dårligt. Måske ikke, hvis det er noget hun går og er flov over.

Hvis I kan tale om det, og din veninde også tænker, at hun måske er ved at udvikle spiseforstyrrelse, så synes jeg, at du skal opfordre hende til at snakke med en voksen. Det kan være hendes mor eller far, en lærer eller skolens sundhedsplejerske. Hvis man er begyndt at udvikle en spiseforstyrrelse, har man brug for hjælp, fordi man kan overbevise sig selv om, at man er for tyk og ikke selv kan se, at man ikke er tyk. Man får på den måde et urealistisk billede af, hvordan man i virkelgheden ser ud. Det er meget svært at ændre uden hjælp.

Hvis hun ikke vil snakke med dig om det, kan du selv snakke med en voksen. En lærer på skolen eller dine forældre - eller måske hendes forældre, også selvom din veninde siger, at du skal holde det hemmeligt. Man kan være nødt til at sige: "Det her skal du have hjælp til at komme ud af, og de skal de voksne hjælpe med". Det er nemlig et stort ansvar for dig, at gå rundt med din bekymring alene. Som en bekymret veninde har du også brug for nogen at snakke med. Du skal ikke gå rundt med dine tanker og bekymringer uden at have nogen at dele dem med.

Du kan også læse mere på rådgivningen:  www.spiseforstyrrelser.dk

Det er Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskades hjemmeside, der hjælper børn og unge med rådgivning og vejledning omkring spiseforstyrrelser. Det er også muligt at ringe der ind og tale med en rådgiver.

Både du og din veninde er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen og tale med en af vores rådgivere. I kan ringe eller skrive med en rådgiver på 116111.

Jeg håber, at du får en rigtig god snak med din veninde.

De bedste hilsner,

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser