Sød fyr på 17

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at du igennem 2 år har skrevet og sendt billeder til en sød fyr både på ”omegle” og ”snapchat”. Jeg håber derfor, at mit svar måske kan hjælpe dig med at træffe den beslutning, der er rigtig for dig.

At møde nye mennesker er altid dejligt. De kan få os til at opdage nye sider af os selv. Det er nemlig både rart at lære sig selv bedre at kende, men det er også dejligt at opleve, at verden er fyldt med søde mennesker. Derfor forstår jeg godt, at du er rigtig glad for, at du har mødt en fyr, som du føler, du kan skrive med om alt mellem himmel og jord.

Men som du også selv er lidt inde på, så er det lidt mere kompliceret, når man møder folk på nettet end hvis det fx var en fyr, som du havde mødt på din skole, da man jo må stole på, at de er dem, de udgiver sig for. Det er altså vigtigt, at man både stoler på dem, samtidig med at man også skal være lidt på ”vagt”, da man desværre godt kan udgive sig for at være en anden på internettet. Du virker til at være en fornuftig pige, der godt er klar over man skal passe på, tænker om I har overvejet muligheden evt. at være på Skype, når I taler sammen. Dette er en god måde at se hinanden an, og ligesom mødes "rigtigt" via video/Skype, så er du helt sikker på det er ham, og kan snakke med ham, hvor du også kan fornemme hans personlighed, var det en ide du kunne overveje?

Når man har skrevet sammen i lang tid, er det meget naturligt, at man gerne vil møde hinanden i ”virkeligheden”. Man har brug for at finde ud af, om man også kan sammen, når man sidder ansigt til ansigt. Jeg synes, du skal gøre op med dig selv, om du er villig til at løbe den risiko? Sagt med andre ord skal du gøre op med dig selv, om du har lyst til at finde ud af, om I også har noget til fælles, når I ses? Det kan godt være, at du finder ud af, at han ikke lige er noget for dig, men det kan også være, at du finder ud af det modsatte? Det ved du jo ikke før, du har mødt ham (selvom det kunne være rart, hvis man kendte svaret på forhånd).

Du skal altså træffe den beslutning, der føles rigtig for dig. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt I har noget at tale om, kunne du jo komme den ”pinlige tavshed” i møde og fx skrive til fyren, at du rigtig gerne vil ses, men at du også er lidt bange for, om I mon har noget at tale om. På den måde åbner du op for, at det er helt naturligt, at der måske kommer lidt pinlig tavshed, men samtidig er det jo også helt naturligt, når man ses med et menneske, som man ikke tidligere har mødt. Det kan måske medvirke til, at I kan grine lidt af det, hvis der bliver pinlig tavshed!? I kan også sammen finde ud af, hvordan I kan skabe de bedste rammer for et eventuelt første møde. Måske skal I ikke vælge en middag, hvor I skal sidde over for hinanden i lang tid, men derimod måske mødes et sted, hvor der er mulighed for at lave noget andet? Det kunne både være en gåtur, en tur i tivoli eller en anden hygge ting, som I kunne lave sammen. Så kan I nemlig altid tale om det, I oplever sammen.

I forhold til fyrens udseende, så synes jeg, at du skylder ham – og dig selv - at give det en chance. Måske har du en forestilling om, at han skal se ud på en speciel måde, før du vil kunne lide ham. Men når jeg læser dit brev, så virker det allerede til, at hans personlighed har fanget din interesse, for hvorfor skulle du ellers have brugt 2 år på at skrive sammen med ham?! Der er altså noget ved ham fyren, som du finder interessant, ik?

Måske vil du også opdage, at det ikke kun er hans udseende, der betyder noget. At hans personlighed måske vejer mest, nu hvor du har brugt så lang tid på at skrive med ham. Det er nemlig langt fra alle personer, man kan skrive så godt med, så det er måske også værd at tage med i dine overvejelser?!

Jeg håber, du er blevet lidt klogere på, hvad du skal gøre. Det kan også være, at du har brug for at vende situationen med en veninde, dine forældre eller måske en helt tredje person? Det er ofte en god ide, hvis man vælger at mødes med en for første gang, at ens forældre ved hvor man er og hvem man er sammen med, det kan skabe tryghed. Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111. Og husk så endelig at passe godt på dig selv, hvis du vælger at mødes med ham, ik?

De allerbedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.