Brev
Sociale medier
Hej BB
jeg er en pige på 11 år og går i klub. Over i klubben er Der en mand som vi kalder T. T han arbejder der over og er tit sammen med mine to veninder og mig. En dag sidder vi inde i et rollespils rum og sidder på musical.ly. T han kommer ind til os med hans ipad og ville gerne havde hjælp med at logge ind på musical.ly. Da han er inde spørger han os om vi skulle være venner der inde.
Mine veninder styrter over til ham og skal fælge ham og til sidst spørger han mig. Jeg havde lyst til at sige nej men mine veninder sagde kom nu kom nu! Så sande jeg ja. Men da jeg havde gjort det begyndte der noget ubehageligt. En uge efter kiggede han på mine videoer hele tiden. Man, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og om igen. Jeg snakkede med en af mine veninder om det og så blokeret vi ham.
Han spurgte også med instagram og snapchat men sagde jeg skulle hjem! Jeg har snakket med mine forældre om det. Men nu tør jeg bare ikke at gå i klub fordi jeg er bange eller utryg når jeg ser ham!
Pls hjælp vil sygt gerne i klub igen!!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at se ham igen, når du blev så bange for ham.
Når man oplever, at andre mennesker går over ens grænser, så er det meget vigtigt at sige stop. Hvor er det bare sejt, at du turde det! Du lyttede til din fornemmelse om, at du skulle sige nej.
Jeg er glad for, at du har talt med dine forældre om ham. Ved de godt, hvor bange du blev? For ellers synes jeg, at du skal prøve at fortælle dem det. Du kan for eksempel fortælle dem, at du ikke tør at tage i klub, når han er der.  For du skal selvfølgelig ikke holde dig væk fra dine venner og klubben, på grund af det der er sket.
Det er de voksnes ansvar, at sørge for at det er rart for dig at være der. Der er også nogle voksne, der skal tale med T, hvis der er brug for det. Det er ikke din opgave. Og hvis du oplever, at han ikke opfører sig ordentligt, er det vigtigt, at nogle voksner taler med ham om det. Det kan jo være, at der skal være en regel i klubben om, at børn ikke skal følge de voksne og omvendt? Nogle gange findes den slags regler allerede. Alt det, skal dine forældre tale med klubben om - så du igen har lyst til at komme der.
Nogle gange er man nødt til at bede sine forældre om hjælp, så tingene kan løse sig. Og jeg synes ikke, at du skal gå alene med det. Derfor håber jeg, at du har mod på at tale med dine forældre om det igen, så du kan komme i klubben uden at være utryg.
Ellers kan du ringe inde til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind til chat eller sms. Her kan du tale med en sød rådgiver, som vil hjælpe dig videre.
Med venlig hilsen,
BørneTelefonen