Sociale medier

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at se ham igen, når du blev så bange for ham.

Når man oplever, at andre mennesker går over ens grænser, så er det meget vigtigt at sige stop. Hvor er det bare sejt, at du turde det! Du lyttede til din fornemmelse om, at du skulle sige nej.

Jeg er glad for, at du har talt med dine forældre om ham. Ved de godt, hvor bange du blev? For ellers synes jeg, at du skal prøve at fortælle dem det. Du kan for eksempel fortælle dem, at du ikke tør at tage i klub, når han er der.  For du skal selvfølgelig ikke holde dig væk fra dine venner og klubben, på grund af det der er sket.

Det er de voksnes ansvar, at sørge for at det er rart for dig at være der. Der er også nogle voksne, der skal tale med T, hvis der er brug for det. Det er ikke din opgave. Og hvis du oplever, at han ikke opfører sig ordentligt, er det vigtigt, at nogle voksner taler med ham om det. Det kan jo være, at der skal være en regel i klubben om, at børn ikke skal følge de voksne og omvendt? Nogle gange findes den slags regler allerede. Alt det, skal dine forældre tale med klubben om - så du igen har lyst til at komme der.

Nogle gange er man nødt til at bede sine forældre om hjælp, så tingene kan løse sig. Og jeg synes ikke, at du skal gå alene med det. Derfor håber jeg, at du har mod på at tale med dine forældre om det igen, så du kan komme i klubben uden at være utryg.

Ellers kan du ringe inde til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind til chat eller sms. Her kan du tale med en sød rådgiver, som vil hjælpe dig videre.

Med venlig hilsen,

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.