Brev
Snapchat
Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg har ikke Snapchat eller Instagram. Det er ikke fordi jeg ikke må have, for min forældre har sagt jeg måtte siden jeg var 11. De fleste i min klasse har, men 2 andre piger end mig har det ikke. Lige nu overvejer jeg at få det sygt meget. Alle har, det er nemt og virker sjovt og hvis man møder nye venner plejer de ikke at spørge efter ens nr, men ens Snap. Jeg er meget i tvivl, fordi jeg ikke ved om det vil passe til mig og hvad drengene (og pigerne) vil sige til at jeg for det. Jeg tror ikke at de vil sige noget om det, men er stadig lidt nervøs for deres reaktion. Da min veninde fik det for et år siden ca, syntes jeg heller ikke at det passede til hende, men det gør det nu, så måske vil det være sådan med mig også. Jeg har fortalt til nogle veninder at jeg overvejer det. En af dem (lige nu er det lidt akavet mellem os) virkede helt vild med at jeg måske fik det, men de andre tre svarede ikke rigtig, og var bare sådan lidt nå. Så de hjalp mig faktisk slet ikke, faktisk gjorde de mig mere i tvivl, fordi de lød som om at de syntes at jeg ikke skulle have det… Jeg sagde det også til min mor, men hun virkede også lidt sådan, at hun bare var ligeglad.
Håber at I kan hjælpe mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Jeg kan da sagtens forstå, at du er i tvivl om hvorvidt du skal få snap. Jeg er vild med, at du tænker så meget over det.
Det tolker jeg som, at du virkelig overvejer, om det vil tilføre din hverdag og dit liv noget godt. Det er megasejt, når alle andre nærmest tager det som en selvfølge.
Nu ved jeg jo ikke præcis, hvad du har overvejet, men det at få en snap har jo både en god side og en dårlig side.
Det er jo skægt at følge med i, hvad andre laver og være i kontakte med sine venner udenfor skoletiden. Men har man brug for det?
Inden du “overgiver” dig har du netop muligheden for at tænke over, “hvordan vil jeg bruge min snap?”.
På den måde bliver du forhåbentlig ikke fanget af noget, som du ikke har lyst til. Ligesom du kan tænke over, hvem du vil give din snap til, og hvordan du selv vil bruge den.
Jeg vil også råde dig til, at tænke over hvilke billeder du deler – del kun billeder som du vil kunne stå inde for (og som du kan tåle at se igen andre steder). Desværre er det ikke alle som opfører sig pænt på de sociale medier.
Når det er sagt, kan der jo være rigtig meget fællesskab og sjov på de sociale medier. Det er også en måde at holde sig i kontakt med andre på, for eksempel nogen, du ikke ser så ofte eller nogen, som er flyttet.
Jeg håber du finder frem til en løsning, som fungerer godt for dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen