Brev
Snapchat
Hej BørneTelefonen
Jeg vil virkelig gerne have Snapchat, men må ikke for min mor. Så derfor føler jeg mig ensom i skolen for alle mine andre venner har Snapchat, og der er kun 2 af mine venner der plejer at svare mig på sms fordi alle andre bruger Snapchat.
Jeg vil virkelig gerne spørge min mor om det men sidste gang jeg spurgte blev hun sur.
Er 12 og må ikke få det
Mvh O
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære O
Mange tak for dit brev. Hvor kan jeg godt forstå, at du gerne vil have snapchat, hvis du føler dig ensom uden. Jeg vil rigtig gerne se om jeg kan hjælpe dig.
Det er sådan, at så længe man er barn, må ens forældre godt bestemme nogle ting for at passe bedst på dig. Det betyder også, at din mor godt må bestemme om du må have snapchat. Når det så er sagt, kan jeg godt forstå, at det er ærgerligt for dig.
Ved du mon hvorfor din mor ikke vil have det? Måske har hun nogle særlige bekymringer om, hvad det vil sige at have snapchat?
Jeg bliver også nysgerrig på om din mor ved, hvorfor det er vigtigt for dig at få snapchat. Har du mon fortalt hende, at du føler dig ensom uden?
Mit forslag til dig er, at du prøver at tage endnu en snak med hende om det. Ikke en snak, hvor du skal overtale hende, men hvor du prøver at spørge ind til, hvad hendes tanker er om det. Måske vil hun så også prøve at forstå dig. Mon det giver mening?
Måske kunne du også spørge hende om i kunne laver nogle faste aftaler omkring det? Måske noget om, hvornår du må få det. Eller om, at du gerne må få det, hvis du kun snapper med dine tætte venner.
En mulighed kunne være at skrive det til hende i et brev. Du kunne fx skrive: “Jeg respekterer, at du har det som du har det. Men jeg føler mig ensom i skolen fordi alle andre har snapchat. Er der noget vi kan gøre for at gøre det okay for dig? Jeg håber vi kan snakke lidt om det, for det ville betyde rigtig meget for mig”
Uanset hvad jeres snak ender med håber jeg, at det kan blive en rigtig god oplevelse. Nogle gange kan det hele føles lidt lettere, hvis man ved hvorfor ens forældre beslutter det de gør.
Jeg tænker også på, om det mon kunne være rart for dig, at snakke lidt med dem af dine venner, som ikke svarer på SMS? Måske kan du føle dig mindre ensom, hvis du fortæller dem, at du ikke har snapchat og derfor håber i kan skrive sammen over SMS.
Jeg håber nogle af mine forslag kan virke for dig. Ellers er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind igen på 116 111 – vi vil altid gerne hjælpe dig!
Kærlig hilsen BørneTelefonen