Brev
Sex eller ej?
Hej. J
eg er en 14 årig pige, som er faldet for en 15 årig dreng.
Han er rigtig rigtig sød, og ringer stor set hver dag. Vi har ihvertfald kontakt hver dag.
Han lægger rigtig meget op til at vi skal være kærester, og har faktisk også spurgt mig da han ringede til mig. Han kalder mig skat og mus, og det kilder i maven hver gang jeg tænker på ham og vores samtaler.
Det skal lige siges jeg aldrig har mødt ham. (vi mødtes over nettet)
Han vil rigtig gerne have sex med mig, men jeg ved ikke om jeg vil endnu. På en måde vil jeg gerne, men jeg syntes det er alt alt alt for tidligt i vores forhold.. Hvad syntes i?
Og han fortæller mig rigtig tit om han gerne vil sove med mig og være sammen med mig.. Han fortæller også at han kan lide mig mere end venner, men sådan noget kan jeg bare ikke rigtig sige.
Han føler tit jeg er afvisende, og det vil jeg jo ikke have. På en eller anden måde elsker jeg ham, og jeg vil ikke miste ham. Men jeg er bange for at når vi mødes, at han syntes jeg er grim, og derefter ikke vil snakke med mig.. :((
Kh S
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige!
Mange tak for dit brev.
Det lyder som om du har fundet dig en rigtig sød dreng. Det er bare rigtig dejligt for dig!
Du fortæller at I har fundet hinanden over nettet. Jeg bliver nysgerrig på hvor lang tid I har skrevet sammen? Jeg tænker på om I mon har talt om hvor og hvordan I skal mødes? Har du mon gjort dig nogle tanker omkring det?
Når man chatter og "møder" andre over nettet, så kan man ikke vide hvem der sidder bag den anden skræm. Man skal være rigtig forsigtig, da der kan være mennesker som har forkerte bagtanker med at chatte og møde andre på den måde. Omvendt skal det siges at det heller ikke skal holde dig tilbage. Det kan jo sagtens være at drengen er ligeså sød og reel som han lyder.
Jeg tænker, at det kunne være en idé at mødes med ham et offentligt sted hvor der også er andre mennesker. Måske kunne det også være en idé at fortælle en god veninde, eller dine forældre at du skal mødes med Kasper, og hvor I skal mødes. Så er der andre der ved hvor du er. Hvad tænker du mon om det?
I forhold til dit spørgsmål om sex, så er det rigtig godt at lære den anden person godt at kende inden man har sex. Man skal selv være klar og have lysten til det! Det kræver at man er tryg ved den anden person. Man skal aldrig gå med til at have sex eller gøre noget man ikke har lyst til, fordi den anden rigtig gerne vil. Og det er altid okay at sige nej også selvom man måske er midt i det.
Det virker som om du er lidt usikker på om det skal være nu og du gør dig nogle fine tanker om at det er meget tidligt i jeres forhold. Det er vigtigt at passe sig selv og mærker efter hvad man har lyst til. Det lyder som om at du har gjort dig mange tanker og overvejelser i forhold til drengen. Du tænker også på om han måske vil synes du er grim, når I ser hinanden for første gang.
Når man møder en person over internettet, så kan personen virke rigtig sød og venlig, men det kan være noget helt andet, når man så mødes i virkeligheden. Man er nødt til at give det en chance og se om man stadig har noget tilfælles, når man mødes.
Jeg tænker på om du mon har fortalt nogen om drengen? Måske en god veninde eller en voksen du er tæt på? Det kan være rigtig godt at få vendt disse tanker med en anden.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det og du er altid velkommen til at chatte, ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder en rådgiver klar til at tale med dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!