Brev
Pubertet.
Hej BB. Jeg er en dreng på 14 år, som har et spørgsmål angående pubertet. Hvis man er lidt overvægtig, kan det så have noget at gøre med at man kommer langsommere i puberteten? Jeg er den ældste i klassen af drengene men alle de andre drenge er gået i puberteten. Og det er bare så irriterende at være den sidste der ikke er gået i puberteten.
Håber i vil svare!
Hilsen den nysgerrige 🙂
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev.
Der er rigtig stor forskel på, hvornår man kommer i puberteten. Nogle gør det allerede når de er 11-12 år, mens det for andre først sker, når de er 15-16 år.
Umiddelbart tror jeg ikke, at det spiller ind, om man er overvægtig eller ej, men for et mere præcist svar på det, kan du eventuelt prøve at spørge sundhedsplejersken på din skole.
Noget andet, du måske kan prøve, er at snakke med din far om, hvornår han kom i puberteten, for det hænger faktisk nogle gange lidt sammen, eller måske din storebror hvis du har sådan en
J
Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten, hvis du har brug for at snakke yderligere om det.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!