Brev
problemer
Hej, jeg er en pige på 14 år, det er det problem at når jeg er sammen med mine veninder, sidder de bare på mobiler og er på facebook, instagram osv. og det bliver jeg ked af fordi det er jo meningen at de skal være sammen med mig og ikke sin mobil,men jeg tør ikke at sige at hun skal lægge den fra sig fordi jeg ikke vil gøre hende sur, hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig, tak for dit brev. Jeg synes du stiller et godt og vigtigt spørgsmål, når du beskriver din frustration over dine veninders brug af deres telefoner. Jeg bliver nysgerrig på om du kan sætte nogle flere ord på hvad det gør ved dig når veninderne sidder på deres mobiler når I er sammen? Jeg kunne forestille mig at de virker fraværende og at det måske kunne få dig til at føle at du ikke er interessant nok eller i hvert fald at der hele tiden er noget andet der er mere vigtigt? Gad vide om dine veninder mon er klar over at det er den følelse, du oplever at sidde tilbage med?
Nogle gange kan der jo være nogle opkald eller beskeder, der er meget vigtige. Men hvis det altid er telefonen der kommer i første række, kan jeg godt forstå at det bliver frustrerende og at du bliver ked af det.
For mig lyder det lidt som om at dine veninder er afhængige af deres telefoner og hele tiden har behov for at være ”online”. Man kan være så bange for at gå glip af de sidste opdateringer eller nyheder. Det fjollede er jo bare, at mens man ”holder øje med hele verden”, går man glip af at det der er lige foran én.
Det er ikke kun dine veninder, der har denne afhængighed. Måske har du læst i avisartikler om både unge og voksne, der konstant kigger på deres telefoner og kan opleve at blive helt stressede, hvis de ikke har mulighed for at tjekke den ofte. Dermed tænker jeg at det ikke handler om hvem du er eller hvor interessant du er at være sammen med. Det handler mere om ders behov for hele tiden at være ”online”.
Du skriver at du ikke tør at sige det i frygt for at de bliver sure. Jeg kan godt forstå at det er svært at sige. Hvis du finder mod til det, tænker jeg at du måske kan få det sagt med en smule humor. Eller måske kan du finde en af de artikler, jeg nævnte og så vise dem den. Hvis du fortæller dem, at du savner, I er mere sammen uden hele tiden at sidde med mobilen, tænker jeg ikke de vil blive sure. Du fortæller dem jo, at du holder meget af dem og gerne vil være sammen med dem. Måske I kan lave en lille øvelse, så I fx en time aftaler slet ikke at have mobilen fremme og så se hvad det gør ved jeres venskab, hvad tænker du om den ide? Det er jo ikke sikkert at de ændrer opførsel, men måske tænker de mere over at være mere nærværende når de er sammen med dig.
Det kan også være en ide at tage en snak med en lærer som du er glad for og tryg ved om dine tanker om brug af mobilen. Det kan være et rigtig godt og vigtigt emne at tage op i klassen, for det er ikke kun dig det påvirker. Det kan være rart at få en snak, hvor der er voksne indover om hvad mobilen har af gode egenskaber, men også hvor den kan være til gene for fællesskabet.
Jeg ønsker dig held og lykke
De bedste hilsner
Børnetelefonen