Online penge

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år!

Jeg vil starte med at sige, at jeg synes, du er ret skarp! Det er super klogt, at du tjekker op på anmeldelserne af hjemmesiderne, før du melder dig til at deltage. Jeg tænker, at du på den måde beskytter dig selv imod at blive taget ved næsen og føle dig snydt. Blev endelig ved med det.

Det vil sige, kan du nok høre, at du skal stole på din fornemmelse af, at de hjemmesider, du har fundet, ikke er noget for dig og lade være med at melde dig til. Jeg kender jo ikke de konkrete sider, men jeg tror desværre ikke, at der er tale om et ærligt job, hvor du rent faktisk ender med at få penge udbetalt.

Jeg kan fint følge dig i dit ønske om at tjene nogle penge selv. Der findes regler for, hvad børn og unge må beskæftige sig med, afhængig af hvor gamle de er. Du er 13 år gammel. Det vil sige, at der er jobmuligheder for dig.

Du kan finde reglerne på den hjemmeside, der hedder jobpatruljen.dk. Her står der en masse om, hvilken form for arbejde du kan tage, og hvilke rettighedder du har. Læs mere her.

Der kan også være jobmuligheder i området, hvor du bor, som du måske kan undersøge nærmere.

Måske har du en nabo, der gerne vil have hjælp til at få hentet sine børn i børnehaven, når han eller hun arbejder sent? Eller hjælp til at passe dem, når han eller hun ikke er hjemme?

Måske har du en nabo, som gerne vil have hjælp til at handle ind og hente varer hjem? En bekendt der gerne vil have sin hund luftet eller passet?

Du kan måske få flere idéer ved at tale med dine forældre. Måske kender de til nogle voksne, der har opgaver, der passer til dig.

Du kan måske også få idéer ved at tale med dine venner og deres forældre. Jeg gætter på, at der er flere på din alder, der ønsker sig at tjene nogle penge til sig selv.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.

Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med at finde nogle gode jobmuligheder.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.