Online hate

Kan hate medføre psykiske og fysiske problemer?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Du spørger kort og godt, om online hate kan medføre psykiske og fysiske problemer. Det vil jeg rigtig gerne prøve at svare på.

Her på BørneTelefonen taler vi rigtig tit med børn og unge, som er udsat for hate på nettet. De børn og unge ringer og skriver til os, fordi det kan være meget svært at gå alene med de tanker og følelser, som hate kan bringe med sig.

En del børn og unge fortæller, at online hate kan føles som at blive mobbet i skolen. Det kan være følelser som at føle sig udenfor, føle sig forkert og miste et vigtigt fællesskab, som er på spil.

For mange både børn og voksne er deres online identitet og liv rigtig vigtig. For nogle kan deres online liv næsten føles mere virkeligt end det liv, som ikke foregår på skærmen.

Jeg ved, at både børn og voksne kan få gode venner online. Venner som er lige så betydningsfulde og vigtige som venner fra skolen eller fritiden. Netop derfor kan det også være meget svært at være udsat for online hate.

Hate kan opstå på mange forskellige måder og have mange forskellige årsager. Måske starter hatet, fordi man har sagt et eller andet. Måske er man kommet til at dele et billede af en anden eller sig selv, som ikke bliver godt modtaget. Nogle gange kan online hate også komme, uden man ved, hvorfor den faktisk kommer.

På den måde kan det også sammenlignes med mobning i skolen. Mobning kommer også, fordi der er noget galt med det samlede fællesskab. Mobning er ikke et enkelt menneskes skyld, mobning kommer, fordi der findes et utrygt fællesskab.

Fordi vi både kan have venner og fællesskaber online, så tænker jeg også, at der nogle gange vil følge hate med. Online hate kan være rigtig modbydeligt, og jeg ved, at det kan føles lige så svært som i skolen eller et andet sted, hvor der er mobning.

Online hate kan sagtens gå ud over os fysisk og psykisk. Det negative tanker kan komme til at fylde meget og påvirke vores hverdag. Vi kan føle os presset til at melde os ud af et fællesskab, som ellers har betydet meget for os – og nogle gange kan det online fællesskab også være en med nogle, som vi kender fysisk, og så kan det være endnu sværere med online hate, fordi vi også bliver mindet om det, når vi ikke er online.

Det korte svar er, ja, vi kan sagtens blive påvirket både psykisk og fysisk af online hate.

Jeg tænker også på, hvorfor du mon spørger. Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg tror, mange unge går og tænker på. Men jeg bliver også bekymret for, om du mon er udsat for online hate?

Jeg spørger, fordi det er vigtigt, du får fortalt nogen om det, hvis du er. Du kan fortælle dine forældre det, men du kan også starte med at fortælle din lærer det, hvis du tænker, din lærer bedre kan sætte sig ind i det.

Det kan nemlig være en god idé at få hjælp til at få det godt igen. Når vi siger noget svært til nogen, så kan det føles som en lettelse – og det er første skridt henimod at få god hjælp.

Hvis du har prøvet at være udsat for online hate, så kan du fx sige til dine forældre eller din lærer: “Der er sket noget på nettet, som jeg gerne vil snakke om. Jeg har virkelig brug for, I tager det seriøst, for jeg er blevet meget ked af det.”

Nogle forældre har måske lidt svært ved at forstå, hvor vigtigt det online liv kan være. Måske skal dine forældre have forklaret det flere gange, og måske du skal være lidt tålmodig med det. Måske kan din lærer hjælpe med at forklare dine forældre, hvor vigtig din online verden er for dig.

Lige meget hvad så håber jeg, du får delt dine tanker, hvis du er udsat for online hate. Det er der ingen, der skal udsættes for. Du har ret til at have det godt og føle dig tryg – også på nettet.

Jeg sender dig et stort kram

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.