Brev
Omegle
Jeg var på omegle for 1 gang.
Jeg vist min bryster på camera. Min camera fryst men lyset fra camera lyst staldig .jeg gik hurtig ude af hjemmesiden men lyset fra camera var der staldig. Så jeg slukkede mit computer.
Kan der ske noget med mig eller får jeg en virus på min computer ?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg synes at det er rigtig fint, at du skriver til os. Jeg kan godt forstå, at du er blevet lidt bekymret, efter at du kom til at vise dine bryster på nettet.
Jeg forstår dit brev sådan, at du har fortrudt at du kom til at gøre det, og nu er bekymret for om nogle kan opdage at det var dig. Er det mon rigtigt forstået?
Desværre er du ikke den eneste, der har oplevet at komme til at gøre noget på nettet som du måske slet ikke har lyst til.
Du fortæller ikke hvordan det skete, men flere børn oplever at blive overtalt til f.eks. at tage noget tøj af. Og det er slet ikke ok, at de gør det. Du er 12 år, og derfor ikke voksen, derfor er det forbudt, at andre beder dig om at vise dig nøgen på nettet.
Det kan være at du syntes, at det var lidt spændende,  men bagefter oplever de fleste, at de fortryder det, fordi de er kommet til at overskride deres egne grænser og måske heller ikke kender den person de har chattet med. Derfor kan man blive bange for, hvordan billederne vil blive brugt.
Du spørger om der kan ske dig noget eller om du kan få virus på din computer efter, at du er gået ind på den hjemmeside? Jeg kan desværre ikke svare dig med sikkerhed i forhold til hvordan den anden person du chattede med vil bruge billedet af dine bryster, men jeg tror ikke at du behøver at være bange for at der sker mere. Jeg tænker ikke at du har fået virus på din computer af det.
Jeg tænker, at du har fået dig en slem forskrækkelse af denne oplevelse og at det vil være en god idé, hvis du kunne tale med dine forældre om det.
Det du har gjort, har du jo ikke gjort med vilje - det er du blevet overtalt til.
Måske synes dine forældre, at det ikke er så smart, at du er gået ind på den hjemmeside? Men jeg tænker, at de nok gerne vil have, at du kommer og siger det, så du ikke skal gå alene med det. Det kan være, at I sammen kan gå ind og læse mere om, hvad man kan gøre ved det og hvordan man kan gøre fremover, så der ikke er nogen der overtaler dig igen. I kan læse mere om sikker chat her:http://www.sikkerchat.dk/ Her kan du også se, at andre børn har være udsat for det samme som dig, og hvad der er godt at gøre, så det ikke sker igen. Du kan også kigge på den selv, hvis du har mere mod på det.
Hvis det er svært for dig at sige det til dem, kan du måske bedre snakke med din lærer om det eller vise dit brev og mit svar til dine forældre. Du må også meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale med en rådgiver først.
Kærlig hilsen BørneTelefonen