Omegle

Hej, er en 13 årig dreng. I dag var jeg inde på video chat siden omegle. Jeg mødte en 22 årig mand, og han sagde jeg skulle vise mig nøge. Jeg følte mig mere og mere afpresset, og tilsidesat gjorde jeg det. Nu føler jeg mig rigtig ked af det, og skuffet over mig selv. Er til piger, men følte mig MEGA afpresset. Da jeg ikke vil snakke med nogle om det, og jeg ikke vil have mine forældre til at vide det, vil jeg høre om i har nogle råd til hvordan jeg kommer videre og “glemmer” det, for lige nu er jeg bare ked af det og forvirret. Kh den fortvivlede og skuffede dreng.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at takle, at du har gjort noget, du faktisk ikke havde lyst til. Og jeg ved også godt, at når det handler om nøgenhed eller noget seksuelt, så er det ofte rigtig svært at tale med nogen om det, fordi man skammer sig.
Derfor vil jeg gerne opfordre dig til at kontakte BørneTelefonen på telefon 116 111 eller på chat. Så kan du få en rigtig samtale. Du er 100 % anonym. Vi kan ikke se dit telefonnummer eller din mailadresse/IP-adresse eller noget. Du kan være helt tryg.

Når man er 13 år, er man så småt på vej ud af barndommen, og man vil gerne opfattes som mere end “bare” et barn. Derfor kan det være enormt svært at sige fra, når ældre unge eller en voksen udfordrer én til at gøre noget, man egentlig ikke har lyst til, fordi det er ubehageligt, farligt eller ulovligt.

Selvom du måske føler dig stærk og selvbevidst i hverdagen og har en oplevelse af, at du har styr på tingene, så er man som 13-årig stadig vant til, at det er de voksne, der bestemmer, og at man hellere må gøre, hvad de siger. Det kan måske være en årsag til, at du gjorde, som fyren gerne ville have?

Man kan også godt føle sig smigret, når en ung fyr eller pige på 22 år viser én interesse. Det kan få én til at føle sig særlig, og så vokser selvtilliden. I takt med at selvtilliden vokser, bliver man ofte mere og mere modig, og man bliver også drevet af spændingen, og pludselig har man passeret en grænse uden at opdage det. Først bagefter forstår man, at man gik for vidt med sig selv.

Når voksne smigrer sig ind på et barn eller en ung teenager, kaldes det for grooming. Har du hørt om dét?
Det er en slags teknik, den voksne bruger for at lokke barnet. Du kan læse om det her: Grooming.

Hermed prøver jeg at sige, at du på mange måder ikke kunne gøre for, at du kom til at gøre, som du gjorde. Den voksne overtog simpelthen din fornuft, hvis man kan sige sådan.

Nu ved jeg ikke, hvordan Omegle fungerer, men hvis fyren har taget billeder af dig, og på nogen måde kan genere dig på nettet, så vil jeg anbefale dig, at du nedlægger din profil og laver en ny. Og hvis du ved, hvem han er, så ville det bedste være, hvis du kunne anmelde ham, så han ikke krænker andre børn og unge.
Det kunne du eventuel tale med BørneTelefonen om, hvis du kontakter os. Det håber jeg, at du gør.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så kan du ikke gøre dét, der er sket, om. Du kan ikke spole tiden tilbage, så jeg vil anbefale dig, at du prøver at lægge oplevelsen bag dig, og i stedet lader den stå som en erfaring, der har lært dig at passe godt på dig selv fremover. Og kan du ikke dét, så er du nødt til at få talt med nogen om det; som nævnt kunne det i første omgang være BørneTelefonen.

Mange hilsener fra
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.