Brev
Om at udstille sig selv og andre ting
Hej BB.
Jeg er en pige på 14 år som bor i den her by som er okay stor.
Byen er særligt kendt for alle dem fra 12 og op efter som er lidt af nogle.. Ja lad os bare sige de er friske på mange ting.
Alle i min klasse har haft deres første kys og over halvdelen har også snavet, selvom vi alle er 13-14 år.
Jeg synes det er vildt underligt at være den eneste i min klasse som ikke har fået “dit første kys” eller ikke engang været i nærheden af nogle drenge på den måde.
Også når jeg er hjemme sammen med nogle piger fra min klasse, så sender de nogle gange live på Instagram og danser og viser deres røv og bryster, altså IKKE hvor de er nøgne.
Synes det er mærkeligt at man skal udstille sig selv sådan på nettet, også når jeg bare sidder og ignorere det, bliver jeg kaldt kedelig.
Har faktisk lidt opgivet det der med “sit første kys”.
Så vil bare lige komme ud med mine tanker så ja.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Tak for dit meget ærlige brev, som jeg bliver rigtig glad for at læse, fordi du holder fast i, hvad du vil være med til, selvom det er svært – det super sejt af dig. Jeg forstår godt, at det er svært at stå helt alene om ikke at ville være med til det, de andre gør.
Dit brev fortæller mig, at du er rigtig god til at mærke efter, hvad du har lyst til, og hvad du ikke har lyst til. Det er så godt at kunne, og det er vigtigt at følge den fornemmelse og være tro mod sig selv. Selvom man i nuet kan komme til at føle sig udenfor, er det det helt rigtige af dig at blive ved at mærke efter og være tro mod dig selv. Måske kan du nogle gange føle dig ensom i det hele. Kunne du finde en at snakke med det om? Det kan være rigtigt rart bare at sige de ting, man har oplevet højt til en god veninde eller en voksen. Vi har alle sammen brug for at sætte ord på ens oplevelser, specielt hvis ikke man opfører sig som flertallet. Du har gjort det så fint i dit brev hertil, så måske du kan åbne op på samme måde, overfor en du stoler på?
Det er, som du sikkert ved, rigtigt sårbart at lægge noget på nettet, fordi det ikke bare forsvinder, når man er færdig med at fjolle, men kan dukke op ved andre lejligheder, hvor man bestemt ikke synes, det er fedt, og så kan det være rigtig svært at få slettet.Jeg får et indtryk af, at dine veninder ind imellem måske glemmer det, hvorimod du er meget bevidst om det. Jeg siger ikke, at det ene er mere rigtigt end det andet, men jeg tror du vil have nemmere ved at se dig selv i øjnene senere hen i livet, hvis du fortsat holder på ikke at udstille dig på den måde, som de måske gør.
Jeg kan ikke helt tyde, om du egentlig lidt har lyst til at prøve at få og give et kys? Men hvis du ikke føler dig klar til dit første kys, er det nok fordi, du ikke er det, og måske det også er en mavefornemmelse af, at det ikke helt er dig at kysse endnu. Jeg forstår godt, at det kan være svært, når resten af byen har kysset, men jeg håber, du vil blive ved at lytte til dig selv og se, om du kan holde fast i tålmodigheden, indtil lysten til dit første kys kommer.
Hvis du derimod faktisk har lyst til at prøve “det første kys”, så er det mest naturlige selvfølgelig at begynde at overveje, om der er en i din omgangskreds, du synes er sød – og som du måske på sigt, kunne have lyst til at give et kys. Jeg synes dog det er vigtigt, at det ikke bare skal være et kys for kyssets skyld. Møder du en dag en, som du bliver lidt interesseret i, vil lysten til at prøve at kysse også helt naturligt komme.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111 og få en snak med de voksne, der sidder klar.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen