Brev
Nøgne Billeder
Hej BB
Jeg har kikket med en pige fra USA or vi har send nøgne billeder og videor.
Siden vi er begge to 13, kan vi blive arresteret for bisidelse af børneporno?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Nej, jeg vil ikke mene, at I kan blive arresteret for det. Men jeg bliver nu lidt bekymret, når du fortæller, at du har sendt nøgenbilleder og videoer til en pige fra USA. Jeg kan godt forstå, du er blevet fristet til at sende billeder af dig selv, hvis du så til gengæld fik lov at se nogle af hende. Det er der ikke noget forkert i som sådan.
Problemet er, at når du sender billeder af dig selv, så har du ikke længere kontrol over de billeder. Du kan i princippet ikke vide, om hun sender dem videre til andre. Og hvis jeg skal være helt over-forsigtig i min tankegang, så kan du jo faktisk heller ikke vide, om hun er en 13-årig pige... Så det, jeg er mest bekymret for, er om dine billeder kan ende med at blive brugt til noget, du ikke ønskede.
Måske er du træt af at høre voksne advare om det her, men det er kun fordi jeg kender til så mange, der har været uheldige med at sende billeder og video af sig selv, og som er kommet ud i nogle situationer, de ikke rigtigt kunne overskue. Og det havde man ikke lige regnet med, da man sad der og flirtede og blev lidt frække sammen...
For dit vedkommende er situationen jo nu sådan, at du allerede har sendt de billeder, og at du også har nogle billeder af hende. Er det ikke rigtigt forstået? Jeg tænker, at det bedste du kan gøre nu er at slette billederne af hende og bede hende gøre det samme med de billeder/videoer af dig, som hun evt. har gemt.
Og så vil jeg give dig et råd, som du måske har brug for at tænke lidt over, før du går videre med det. Jeg vil nemlig råde dig til at fortælle dine forældre, hvad der er sket. Du behøver ikke vise dem billederne, hvis du ikke har lyst. Men jeg tænker, at det er en god ide, at de er klar over, at du går og bekymrer dig over, om du har gjort noget uheldigt, så de kan hjælpe dig med at finde ro igen. Hvis du er nervøs for, at de vil skælde dig ud eller være moralske på en måde, der ikke ligefrem hjælper dig (det kan forældre jo godt komme til, når de føler sig usikre over noget), så kunne du jo vise dem dit brev og mit svar, så de kan se, at det er noget, rigtig mange kommer ud for, og at jeg ikke mener, du har gjort noget forkert. Måske kan det være en god måde at få vist dem, at du gerne vil have deres hjælp og støtte, uden at det skal sætte dig i en kattepine.
Du skal vide, at du altid kan skrive igen, hvis du har flere spørgsmål - og hvis du har brug for at få svar hurtigere end her i brevkassen, kan du ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten og snakke direkte med en rådgiver.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen