Brev
Nøgenbillede:((
Hej BB
Jeg er en pige på 12 år. Jeg har en veninde lad ogs kalde hende Naja. Det skal lige siges dette skete for 1-2 år siden men har haft det dårligt lige siden.
Naja og keg var bedste veninder i lang tid men så fik jeg en kæreste. Samme dag får hun så min kæreste til at slå op med mig så hun kan være kærester med ham.
Der går lang tid før vi snakkede sammen igen men en dag FaceTimede vi og hun sad kun i top/bh til mindre piger og jeg tog et screen shot og sendte det til min eks kæreste det var ment for sjov men nu hved jeg at man aldrig skal gøre sådan noget.
Jeg hved ikke om han stadig har det billede men har det seriøst dårligt
Kh den bekymrede pige
Sry for den underlige måde at skrive dette brev, jeg skulle skrive det hurtigt.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Det lyder som om, at din veninde gjorde dig rigtig ked af det dengang. Når man er såret og/eller vred kan man nogle gange komme til at gøre eller sige nogle ting, som ikke er helt hensigtsmæssige. Nu om dage kan vi bruge vores mobiltelefon til så mange ting, og så kan det lige pludselig godt gå hurtigt med at dele billeder, som ikke skulle være delt. Ligesom du har taget et billede af din veninde og sendt fordi, hun havde såret dig. Jeg vil give dig helt ret i, at det er noget, som man aldrig skal gøre. Men nu er det sket, og så synes jeg, at det er så fint, at du henter hjælp for at rette op på det, som du kan. Samtidig med at du også selv tager stilling til, hvordan man bør bruge sin telefon og kamera.
Til at starte med synes jeg, at du skal spørge din ekskæreste, om han stadig har billedet. Hvis han stadig har billedet, kan du bede ham om at slette billedet. Måske kan du også spørge ham, om han har delt billedet med andre, så du også ved, om der er andre du skal bede om at slette billedet.
Jeg tænker, at det vil være en god ide at fortælle det til en voksen, som kan hjælpe dig med at overveje, hvad der skal gøres for at få billedet slettet. Det kan for eksempel være din lærer. Hvis din ekskæreste går på den samme skole som dig, kan din lærer måske være en rigtig god hjælp, hvis du har brug for nogen til at hjælpe dig med at snakke med din ekskæreste. Du kan også fortælle det til dine forældre eller en helt tredje voksen. Hvis det er svært for dig at fortælle det, kan du altid vise dette brev, som du har skrevet og mit svar. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.
Jeg synes faktisk også, at du skal overveje at fortælle det til din veninde. Selvom det nogle gange kan føles svært at være ærlig og også indrømme at man har gjort noget, som man ikke er stolt af, så er det oftest ærlighed man kommer aller længst med. Måske bliver din veninde vred eller ked af det, men jeg tror, at hun i sidste ende vil sætte pris på, at du selv har fortalt hende det, end at hun finder ud af det fra nogle andre. Så kan du også forklare hende, at du er rigtig ked af, at du har gjort det og godt ved, at det er forkert. Du kan også vise hende dit brev, så hun kan se, at du nu er i gang med at gøre hvad du kan for at rette op på det igen.
At indrømme at man har begået en fejl kan faktisk være svært. Men det har du gjort, og det synes jeg er ret sejt. Jeg håber, at du har mod på at tage skridtet videre og følge nogle af mine råd.
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen