Brev
Nøgen på Omegle
Hej.
Jeg er en glad dreng på 13, men nogen gange er livet også hårdt.
For noget tid siden var jeg nøgen på Omegle og har været det rigtigt mange gange. Jeg gør det ikke længere og nu er jeg bange for at der bliver lagt billeder op mig.
Tror i at der er det, det er faktisk det eneste jeg vil have svar på.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig dreng
Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret over om dit billede lander i de forkerte hænder og bliver delt.
Desværre er det den risiko, der er ved at sende billeder af sig selv til andre. Der er ikke noget galt i, at sende billeder til hinanden - men det er vigtigt, at man kender hinanden og stoler fuldstændigt på hinanden.
På Omegle kan man jo oprette en profil, uden at give oplysninger om sig selv. Det er derfor ekstra vigtigt at være forsigtig. Man kan ikke vide med sikkerhed, hvem som sidder i den anden ende.
Om du skal være nervøs for, om dit billede bliver offentliggjort kommer nok an på, om du har oplyst hvem du er og hvor du bor osv. Hvis du ikke allerede har gjort det, er det nok en god ide, at lukke din profil ned.
Måske har du mod på at tale med dine forældre om, hvad der er sket.  Så kan I sammen undersøge om der kan tages nogle forholdsregler. Du kan også kigge her og blive guidet til, hvad du kan gøre på https://redbarnet.dk/sletdet/
Måske er der andre af dine nære venner, som også kender til det at dele noget, man fortryder bagefter -  du er nok ikke den eneste. Samtidig kan I måske få en snak i vennegruppen om, hvad man skal passe på "ude på nettet".
Kærlig hilsen BørneTelefonen