Nøgen billedet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige.

Tak for dit brev. Du skriver, at du har brug for råd eller motivation for ikke at have det dårligt med det. Når jeg læser dit brev, bliver jeg dog lidt usikker på, om du har det dårligt over, at din veninde har set nøgenbilledet af den fremmede pige? Eller om du har det dårligt med, at du har brugt den app og sendt billedet? Eller måske nok begge dele?

Lige meget hvilket af det, du har det dårligt over, er det aldrig rart, når man enten overskrider sine egne grænser, eller bliver opdaget i noget, man synes er pinligt.

Jeg synes, det er godt, at du fik slettet den app. For selvom det bare er for at snyde pædofile, så kan dine grænser nemt blive overskredet så meget på sådan en app, at det kan blive rigtigt ubehageligt for dig. Og du kan blive meget ked af det.

Du skriver, at du ikke vil snakke med nogen om det, og især ikke din ven. Jeg tænker, at du måske skulle overveje det igen? For så bliver du fri for at gå og tænke på, om hun mon går og tror alt muligt, og om hun fortæller det til sin mor. Du kan også gå ind på http://www.sikkerchat.dk/ Her kan du læse om noget af det, du også har oplevet på den app. Måske får du endda lyst til at tale med en voksen om det? Hvem ville du så være mest tryg ved at tale med? En af dine lærere måske?

Jeg synes, at det er super godt, at du har skrevet herind. Det, at du har kunne mærke, at du blev nødt til at slette appen, og at du synes, at det var pinligt, at din veninde opdagede det, er en rigtig stor styrke. Den styrke kan du bruge videre i livet.

Hvis du har lyst og mod på det, kan du også ringe ind til Børnetelefonen på 116111. Her kan du snakke med en rådgiver og øve dig i, hvordan du får snakket med din veninde om det.

Venlig hilsen Børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.