Brev
Nøgen Billeder
Hej BB, jeg er en dreng på 13. Jeg har fornygeligt skrevet med en pige fra udlandet. Vi begyndte så at sende billeder af os selv. Hun skrev at hvis jeg sendte billeder af mig selv nøgen, gør hun også. Så det gjorde jeg, og hun sendte et tilbage.
Det har gået på i et stykke tid, og nu er jeg bange at hun ligger billederne ud på nettet. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen drengen på 13
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng
Mange tak for dit brev. Jeg er glad for, at du skriver hertil… Jeg kan godt se, at det ikke er en særlig sjov situation, du er havnet i… Jeg kan jo ikke fortælle dig, om pigen lægger dit billede på nettet.. Men jeg tænker, om det måske ville være en mulighed for dig at skrive til hende, at du faktisk ikke er så glad for, at hun har de billeder af dig længere, og om hun ikke vil være sød at slette dem? Du kan skrive, at du selvfølgelig også gerne vil slette det billede, du har af hende…
Det er desværre sådan, at det er rigtig svært at styre det der med billeder på nettet. Det er ikke lovligt at lægge billeder af andre på internettet, uden at man har aftalt det, men det er ikke noget, der sådan er nogen der kontrollerer, og det er meget svært at fjerne et billede, når det først er kommet på internettet…
Hvis man først er kommet til at sende nogle billeder til en person, ligesom du skriver, at du har fået gjort, er det desværre ikke nemt at gøre noget ved det. Jeg tænker, om det måske var muligt for dig at tale med dine forældre om det? Jeg kan godt høre på dig, at du godt selv ved, at det ikke var det smarteste, du kunne have gjort... Men det er desværre sådan, at man nogen gange ikke får tænkt sig ordentligt om, inden man gør ting, fordi det er lidt spændende, eller måske fordi man bare er nysgerrig… Det er sket for mange andre end dig.
Når det er sagt, kan det jo også være, at hende pigen du har sendt det til, er rigtig sød og gerne vil slette dit billede og ikke vil putte det på nettet! Det håber jeg rigtig meget!
Jeg ved ikke, om du kunne tale med dine forældre, nogle fætre eller måske nogle andre voksne? Du er også altid velkommen til at ringe til på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten, hvis du gerne vil tale om det eller har nogle flere spørgsmål. Begge steder sidder der voksne, der er parate til at give råd og vejledning.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!