Brev
moviestarplanet hack og sex anmodninger
hej jeg er en pige på 12 som har msp (moviestarplanet) og jeg har virkelig igen penge da mine penge hele tiden forsvinder så jeg prøvede det her msp hack også skulle man så bekendgøre man ikke var en robot hvilket jeg gjorde
jeg skrev mit tlf nummer fordi man fik sådan en masse valmuligheder fx vind gavekort til rema 100 på 5000 kr så skulle man jeg skrive tlf og email men jeg valgte bare en hvor man skulle skrive tlf nummer og ligesiden jeg gjorde det har jeg fået sex anmodninger ( jeg fik ikke pengene af at gøre det) og det er så kalmt da det er noget der dukker op på min skjerm og med nogle liderlige damer der siger bor 5 min væk skal vi bolle?!
jeg vil godt indrømme jeg har set prono og det gjorde jeg også igår men har altså ikke gjort noget så jeg får det anmodninger det er så klamt og er virkelig bange får mine forælder opdager det
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er rart at få de anmodninger. Det lyder ubehageligt at modtage noget, man ikke ønsker.
Jeg må indrømme, at jeg ikke ved helt nok om den her slags chikane på nettet. Det, jeg tænker du kan gøre, er at snakke med nogle om det. Du skriver, at du er bange for at dine forældre skal opdage det. Jeg kan godt forstå, at det ikke ville være rart at tale med sine forældre om det. Men jeg tænker også, at det er vigtigt i din situation, at du får hjælp til at få det stoppet. Og at du får hjælp af en voksen til det. Måske du kender en anden voksen, som du stoler på, som kan hjælpe dig?
Du kan måske prøve nogle af mine andre råd af først, men ellers vil jeg klart anbefale dig at være ærlig overfor en voksen tæt på dig.
Du skriver at du også har set noget porno. Jeg er derfor også i tvivl om, om disse reklamer/anmodninger faktisk kommer pga. dit msp-hack-forsøg eller pga. de cookies, som alle hjemmesider (også pornosiderne) gemmer på vores computere, så snart vi har besøgt deres side.
Hvis det er det sidste, kan det nogen gange hjælpe at rydde ens historik inde i den browser, du bruger (fx Internet Explorer, Chrome eller lignende). Du finder denne mulighed under “Indstillinger” et sted. Her ville jeg vælge at slette historik og cookies for at se, om det kunne hjælpe lidt. Vær dog opmærksom på at du måske så også vil miste evt. adgangskode-huskere osv. Men det kan du jo så få igen bagefter.
På de fleste sociale medier har man mulighed for at anmelde indhold. Men da det ikke er via en app, er jeg i tvivl om, hvor meget du kan gøre ift. at anmelde noget, lige i din situation. Især fordi vi jo desværre er tvunget til at acceptere de her cookies, når vi åbner hjemmesiderne. Og da du indtastede dine oplysninger har du sikkert i samme omgang også skulle samtykke, altså sige ok til, at de gerne måtte sende dig tilbud. Det, du så bare ikke viste, var, at det ville være seksuelle tilbud. Og det er jo virkelig ubehageligt, det forstår jeg godt.
Du kan prøve at tjekke SletDet.dk. Måske de også skriver noget om denne form for chikane på nette. Du kan også ringe eller skrive til en fortrolig rådgiver derinde eller læse deres “Slettevejledninger”.
Jeg håber, at du har fået et par ideer til, hvad du kan gøre. Derudover har du sikkert også fået erfaring omkring, at det med at give sine oplysninger ud tit er ret risikabelt, og der er desværre mange hackere, it-kriminelle osv. der forsøger at få oplysninger ud af os, som de så kan bruge til enten at afpresse os eller til at spamme os med andre tilbud. Derfor giver det god mening at tænke sig rigtig godt om og kun give information ud til sider, som man kender godt. Betalingsoplysninger skal man så vidt muligt aldrig dele.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen