Mobning på sociale medier

Hej BB.
Jeg er en dreng på 13 år, og jeg lever med en gigantisk sorg. Jeg bliver mobbet på Facebook og jeg bliver kaldt grimme ting som at jeg lugter og at jeg er et dyr. Hvordan stopper jeg det?

Det er et vedvarende problem og det har stået på i lang tid. Dem der mobber mig er fra årgangen, men de mobber mig kun på Face. Mobber de mig for sjov eller er det alvorligt?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver, for det er jo ikke meningen, at du alene skal finde ud af, hvordan du stopper mobningen på Facebook.

Det korte svar til dig vil være, at du skal sige det her til en voksen. Det er nemlig noget, jeg tror, du har brug for hjælp til...

Jeg ved fra mange andre børn og unge, at det kan være rigtig svært at få fortalt om mobning til forældre eller lærere. Jeg hører tit, at de er bekymrede for, at de voksne ikke ved, hvordan de skal hjælpe på en ordentlig måde...

Jeg vil foreslå dig, at du bruger lidt tid på at tænke over, hvem af de voksne du kender, der vil være bedst til at lytte til dig. Når du har fundet ud af det, så tænker jeg, at det vil være en god ide at tage fat i vedkommende og sige, at du har brug for hjælp til at ændre på noget. Samtidig kan du så også sige, at du er lidt bange for at han/ hun ikke kan hjælpe dig og evt. også at du frygter at det bliver værre...

Jeg vil tro, at den voksne så vil være åben for at høre dig fortælle om, hvad du håber på at den voksne kan hjælpe dig med. Måske kan du på forhånd tænke over noget, du kan bede den voksne om at gøre / ikke at gøre.. (Fx. sige noget i retning af: Det er vigtigt for mig, at det ikke kommer til at se ud som om, at jeg har sladret. Eller Det må bare ikke blive sådan at nogen så får en skideballe, som jeg bagefter får skylden for...

Mon du ville have mod på det?

Ellers kunne du måske høre en eller flere af dine venner, om de ikke vil være søde at støtte dig lidt på Facebook, fx. ved at de skriver noget i retning af: Nej det er sgu da ikke i orden at skrive sådan til andre eller Helt ærligt, lad dog være med at skrive sådan og i øvrigt passer det jo overhovedet ikke (eller noget i den stil - bare ikke noget som sviner de andre til, for så kan der jo være risiko for, at tonen bliver endnu hårdere. Jeg ved fra andre, at det kan have rigtig stor betydning, hvis der er nogen, der offentligt støtter en, når andre går over stregen...

Ellers kunne du måske kontakte BørneTelefonen enten pr. tlf. eller pr. sms  (tlf 116 111) og høre rådgiveren, om han/ hun har nogle gode ideer til, hvordan du kan få hjælp på en måde, som vil virke for dig...

Indtil da kan du måske i en periode blokere for de personer, der generer dig, så de ikke kan komme til at skrive de ubehagelige ting...

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.