Brev
mobning??
hej! jeg er en pige på 13 næsten 14 og jeg har nogle spørgsmål.
her for nogle uger siden var jeg på skype med nogen af mine veninder og en anden dreng. vi kom så ind på en pige fra vores årgang som vi ikke rigtig kunne li’ og jokede med at hun ikke havde nogen venner (hun var ikke med i chatten) og det var ret kort..
så havde ham drengen vist det til pigen, og så blev hun helt vild. hun skrev en facebook status om at nogen mennesker er bare dumme og skal tænke sig om osv, og hun nævnte kun mit navn. og så de kommentarer der var på hendes status var at jeg var en klam emo som havde det svært, og vil ha at andre har det svært, og at jeg skulle ha tæsk og jeg var en taber osv. det var nogle ret grove ting og de gør stadig ondt. jeg kender ikke engang dem der skrev det. jeg slettede også hende fra facebook, og jeg kommenterede ikke på statussen eller sagde noget til hende.
vi havde sagt undskyld, men jeg blev ikke ’tilgivet’ så det er som om at jeg havde gjort det hele. hende pigen er sådan en som taler grovt om andre mennesker og er ligeglad med hendes forældre og hun skal altid til lægen osv.. men siden hun ikke har været i skole i heeelt vildt lang tid, så kender vi hende jo ikke rigtig og måske har hun ændret sig? men jeg har ikke rigtig medlidenhed for hende fordi at hun gav alt for meget igen… og hun gør det samme og grovere.
jeg kan stadig sidde og ryste over det. og jeg ved godt at det vi gjorde var ikke godt, og vi har sagt undskyld. men er det ok at hun så skal gøre alt det der på facebook, når hun selv kalder andre for kælling og bitch osv?
hun har også lavet en blog om mobning… men hun mobber jo selv. jeg er rigtig ked af det over det der er sket, og jeg vil bare have nogle svar… er det ok at hun reagere sådan når det overhovedet ikke var mening at hun skulle se det? og de kommentarer, er de også ok? er det mobning mod hende eller mig? burde jeg stadig få noget igen?
jeg ville virkelig være glad for et svar, fordi det går stadig mig meget på, og jeg har talt med min mor om det men hun forstår ikke rigtig det der er sket… jeg har også talt med mine veninder om det men de siger at det er synd for os begge… altså selvfølgelig er det synd for pigen men når hun er sådan og ikke engang kan li’ halvdelen af årgangen er det lidt underligt…
jeg har det virkelig skidt med det, og når jeg tænker på det om aftnen kan jeg ikke sove. det påvirker min hverdag alt for meget…
hilsen mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev, hvor du fortæller om en uheldig episode med en skypechat, der ikke skulle have været sendt videre. Jeg kan godt se, at det var rigtig uheldigt, at pigen fra din årgang fik at se, hvad I havde skrevet om hende, og jeg kan forstå på dig, at du er rigtig ked af det, der videre skete...
Nogle gange kommer man til at sige eller gøre noget, man fortryder, og når det så oven i købet bliver gemt og vist frem, kan det være endnu mere sårende. Du har været med til at såre pigen fra din årgang, og bagefter sårede hun dig ved at skrive om dig på Facebook. Jeg kan godt forstå, du blev ked af det, da der også var andre, der kommenterede på hendes status, for på den måde blev endnu flere blandet ind i jeres konflikt, og det kan være rigtig ubehageligt, når man bliver hængt ud på sociale netværk og på en måde bliver "skydeskive" for alle mulige - selv nogen, man ikke kender. Det er en af de mindre gode sider ved fx Facebook, og jeg ved, at mange andre børn og unge desværre kan nikke genkendende til din oplevelse.
Du har slettet hende som ven, og du har forsøgt at tale med din mor om det, men du følte ikke rigtigt, at din mor forstod problemet. Sådan er der nok mange, der oplever det, men jeg tænker alligevel, at det var godt, du forsøgte. Mon det var fordi det handlede om en konflikt, der foregik på nettet, at hun ikke helt forstod det? Jeg tænker, at mange forældre kan føle sig hægtet af, når det gælder de digitale medier, men som sådan er problemstillingen jo ikke ny. Gad vide, om din mor er god at tale med om generelle problemer med uvenskaber / mobning? Måske kan du forklare det for hende ved at "koge det ned" til selve konflikten og ikke bruge så meget krudt på at forklare om Facebook / Skype osv? Mon I så ville kunne få en god snak om det?
Du spørger, om det er ok, at hun har skrevet sådan om dig på Facebook... Det synes jeg ikke, det er. Jeg synes i det hele taget, man skal være varsom med at skrive ting om andre på sociale medier, som man tænker de ville blive kede af, hvis de så det. Kan du følge mig? I jeres tilfælde tænker jeg ikke, det giver så meget mening at grave i, hvem der har gjort hvad, for jeg er bange for, at det bare vil optrappe konflikten mere... Hvad tænker du om det?
Jeg kan forstå på dig, at du er oprigtigt ked af det, der er sket, og det lyder som om, du gerne vil finde en løsning? Men samtidig fornemmer jeg, at det måske vil være lidt svært for dig at sige undskyld nu, hvor pigen også har såret dig? Har jeg mon forstået det rigtigt? Somme tider kan man have brug for nogen, der kan "mægle" lidt, når tingene er gået i hårknude... Gad vide, om det ville være en mulighed for jer at få en snak sammen med en voksen, I kender? Nu er det lige sommerferie, men ellers ville jeg have foreslået en lærer... Kan du mon komme i tanke om en anden voksen, som du tænker ville kunne hjælpe jer? Måske en af forældrene i klassen, som er godt inde i de problemer, der kan være med de sociale medier og omgangstonen dér? Det kan også være en træner, en ældre søskende eller en helt anden voksen, som vil kunne hjælpe jer med at få snakket sammen (uden at tage parti)?
Jeg håber, I finder en god løsning, så I undgår flere grimme beskeder til/om hinanden, og så I kan bruge Skype og Facebook på den fede måde.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!