Mobbet på nettet & Andre Problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige

Du lyder som en stærk og vidunderlig pige!

Du skal vide, at når jeg læser brevet, så giver det meget mening! Lige meget hvem man er, så gør det ondt, og man kan blive ked af det, når andre siger noget dumt til en. Nogle gange står man i en situation, hvor man ikke ved hvad man skal gøre, og så er det vigtigt, at man spørger om hjælp, som du gør. Jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig.

Nu ved jeg ikke med sikkerhed, hvad det er for et spil du spiller. Men det som jeg gerne vil hjælpe dig med, gælder faktisk alle steder på nettet.

Jeg kunne forstille mig, at det må være som at gå ned af vejen, og at man pludselig høre nogle råbe ting af dig, som selvfølgelig gør dig ked af det. Men du ved ikke hvor stemmerne kommer fra, og hvem der råber det. Det du så gør, er at råbe ”shut up”. Hvilket jeg godt kan forstå at du gør, fordi hvad kan man ellers gøre? Jeg har nogle ideer til, hvad du ellers kan gøre.

Én af de ting man kan gøre er, at gå væk fra vejen. Altså lade vær med at spille spillet. Men du skriver, at det er dit ynglings spil. Derfor tænker jeg ikke, at du vil væk fra spillet. Og det er jo heller ikke dig og dit spil, der er noget i vejen med. Det er dem, der siger grimme ting, der ikke opfører sig okay.

Lige meget hvem man er, så har man ret til at blive behandlet med respekt, det gælder også når man er på nettet. Jeg ved, at det nogle gange, kan hjælpe, at blokere dem der gør det.

På næsten alle steder og spil på nettet, kan man også rapportere dem der gør dumme ting. Oftest er det under Support, og nogle gange skal man lede lidt. På det spil, som du beskriver, kan jeg forestille mig, at man kan gå ind på spillernes Account, og lige under deres ”Blurb” kan man rapportere.

Nu ved jeg ikke, hvor meget du har skrevet om dig selv på spillet. Og jeg ved ikke, hvor meget dem du skriver med, kender dig. Jeg ved bare, at for det meste, så kan de ikke vide 100% hvem du er. De kan heller ikke vide, hvordan du er og hvornår du bliver ked af det. Det er nogle gange det, der gør, at folk kommer til at skrive grimme ting på nettet. Fordi de ikke kender, eller kan se den person, som de skriver grimt til. Så glemmer de, hvor ondt det gør.

Det kan både være rart og mærkeligt, at få at vide, at der nogle der er forelsket i én. Det er derfor enormt vigtigt, at finde ud af, hvad du har lyst til. Som du selv skriver, så synes du, at det er mega underligt.

Jeg læser det lidt som om, at du ikke føler det samme og at det måske har været lidt grænseoverskridende for dig. Er det rigtigt forstået? En måde du kunne fortælle det til dem på er, at fx. fortælle dem, at de er søde, men at du faktisk ikke har lysten til at undersøge det. På den måde, passer du på dig selv. Du har helt ret til, at sætte den grænse, så det er ikke noget, der burde gøre dig til grin.

Jeg er så glad for, at du ikke har tænkt på selvmord. Men jeg kan høre, at du har en masse tanker og følelser, som fylder meget i din hverdag. Jeg er så glad for, at du har skrevet ind, for det fortæller mig, at du nok godt ved, at du har brug for hjælp.

Det kan være en god ide, at snakke med en anden, omkring alle dine tanker. En god veninde, dine forældre eller måske en lærer? På den måde, kan du få snakket om alle følelserne, som fylder inde i dig. Du kan måske også få noget hjælp til, at få de grimme ord stoppet. Når man er på nettet, er det jo tit kun én selv, der ved hvad der foregår. Og så kan det nogle gange ende med, at man også holder det for sig selv. Men når der sker det, som du fortæller om, er det vigtigt ikke at gå alene med det.

Jeg er ikke i tvivl om, at med din styrke, så kan du finde den rigtige løsning for dig. Det kan være alle tingene som jeg har skrevet om, det kan også være, at én er nok. Bliv ved med at være dig, og husk at passe på dig.

Kærligste tanker.
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.