Brev
Mit navn er blevet misbrugt
Jeg loggede i dag ind på min tidligere hotmail konto. Den havde omkring 80 mails fra Visa og Nets, og nu er jeg bange for om mit navn er blevet misbrugt! De var tilsyneladende ikke blevet åbnede, men jeg er stadig bange for om de er blevet åbnede og derefter forseglede igen.
Jeg har tidligere på året gjort noget ikke så smart, nemlig skrevet frækt med drenge og mænd jeg slet ikke kender. Heriblandt en 54 årig mand. Og jeg fortryder. Jeg fortryder rigtig meget! Men jeg ved at det er mindst en af dem, som har registreret min email på Visa og Net’s hjemmesider.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og kan de egentligt godt bruge mit navn til at gøre en masse ulovlige ting, som vil skade mig i sidste ende? Det skal lige siges at det ikke var mit rigtige navn jeg oplyste. Men de kan vel godt hacke sig ind på min computer og finde mine rigtige oplysninger, ikke? Jeg håber i svare. Jeg er desperat og bange. –
K…….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt at du skriver her til, så du ikke går alene med dine tanker og er desperat og bange.
Du skriver, at du tidligere har skrevet sammen med drenge og mænd, du ikke kender, men at du nu fortryder det. Jeg tænker, at det betyder, at du ikke længere har nogen kontakt med fremmede på den måde mere, er det rigtigt forstået? Det er i hvert fald en god ide ikke at have den form for kontakt, for det kan være en risikabel måde at skabe nye venskaber på, som du også selv har erfaret nu.
Du har skrevet med dem via en hotmail og med et falsk navn, så de ved altså ikke noget om dig helt personligt, tænker jeg. Når du skriver, at det udelukkende er mails, du har modtaget via din gamle hotmail, tyder det ikke på, at der er nogen, der har hacket sig ind i din computer. Jeg tænker alligevel, at det er en god ide, hvis du ikke åbner disse mails, og jeg tænker, om du har overvejet at lade være at bruge den mail mere?
Hvis du vil sikre dig mod at nogen kan hacke sig ind i din computer, så skal du undgå at installere noget, som andre sender dig via links og evt. sørge for at have et opdateret antivirus program, som kan stoppe evt. mistænkelige henvendelser til dig.
Jeg håber, at du har fået brugbare svar på dine spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller gå ind på BørneChatten, hvor der sidder dygtige rådgivere, som gerne vil tale mere med dig.
Hav det godt og pas på dig selv.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!