Mit liv er ved at komme til en ende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev. Det er godt du skriver herind, og det er på ingen måde en dum problemstilling du tager op. Du har helt ret. Vi lever i en tid, hvor teknologien fylder mere og mere og hvor der stilles krav. Det kan være svært at blive teenager og skulle forholde sig til alle de muligheder der ligger foran en. Det kan stresse og man kan føle sig presset og have brug for et frirum. Et frirum til at være barn og nyde dette. Og det er på ingen måde for sent.

Mange unge i dag føler sig stressede og påvirkes af både skolen, forældrene og ja teknologien. Så er det vigtigt at stoppe op og få hjælp til at genfinde en balance hvor man trives. Det er aldrig børnenes skyld, hvis de føler sig stressede. Det kan være, der er noget i din hverdag, som skal laves om. Og det skal de voksne hjælpe dig med. Det handler om at få set på din hverdag, hvad er det der stresser og så få hjælp til at skære noget af det fra. Vi har brug for pauser. Pauser, hvor du laver ingenting. Du har ikke travlt med at blive voksen, og som du er inde på så er det ikke alle der synes, at det at blive teenager er det bedste. Der er mange ting, man skal forholde sig til og vænne sig til og det tager tid. Følelser og tanker kan fylde og det kan være en god ide at få talt med nogen omkring dette. Jeg vil foreslå du tager en snak med dine forældre om hvordan det er at være dig eller snakker med en anden voksen, du har tillid til, så du kan genfinde glæden ved at være lige netop dig.

Selvom du nu er blevet 13 år, så skal der stadig være plads til sjov og det at være barn. Tænk over, hvad der mon gør dig glad eller hvad der gjorde dig glad tidligere? Måske at hænge ud med veninderne, gå til en sport, se en film eller spille musik? Der er mange ting, man kan lave, hvor telefonen er slukket eller ligger derhjemme. Det kan lyde som om du de sidste år, har fået lidt for vane at når du har fri, så har du været på telefonen. Men vaner kan ændres. Prøv fx at undersøge hvad dine veninder går til eller har af interesser. Måske er der noget, som du også kunne have interesse i og noget I måske kunne følges til?

De sociale medier fylder meget i manges liv i dag i vores del af verdenen. På godt og ondt. Har du prøvet at slukke din telefon? Det er sjældent de fleste gør det. Men jeg tror det kan føles ret rart når man så endelig gør det. Måske kan det være en hjælp til dig for at skabe afstand til det du ikke bryder dig om ved de sociale medier.

Jeg tror der er mange grunde til at børn i dag vokser op med teknologi. Det er mange steder, og det er nærmest svært at undgå. Men man også se det sådan, at teknologi er lige som så meget andet, hvad man gør det til. det er hverken godt eller skidt, som jeg ser det. Det handler om hvordan man vælger at anskue det. Måske kan du tænke over hvordan du bruger/kan bruge det konstruktivt og positivt i dit liv. Og så nøjes med det. Lav en ny positiv fortælling om dig og teknologien. Hvordan kan teknologi og sociale medier bidrage til dit liv, så dit liv bliver som du gerne vil have det. Se teknologien som et redskab du anvender, du styrer, du bestemmer over. Og som noget der skal gøre noget godt for dig. Og ikke omvendt. Du har magten i dit liv. Også over teknologien.

Der er også den mulighed at droppe ud af de sociale medier. Vi behøves ikke være der. Flere og flere vælger at holde pause og det kan give plads til nogle af de ting, som du føler en barndom skal indeholde, det er på ingen måde for sent.

Det er en meget interessant snak du tager fat i. Du er god til at tænke over hvordan det påvirker dig og hvad du ikke har lyst til at være med til. Jeg ville ønske flere unge gjorde som dig. Mærker efter og rækker ud efter hjælp. En ide kunne også være du tager en snak med din lærer i skolen, for det kunne helt sikkert være et interessant emne at tage op i klassen, du er helt sikkert ikke den eneste der går med disse tanker og følelser.

Jeg har været langt omkring i mit svar til dig. Hvis jeg skal summerer op, så vil jeg helt klart anbefale du får en snak med nogle voksne i dit liv og fortæller om hvordan det er at være dig. Hvilke tanker og føleler du går med. Herved får de mulighed for at forstå dig og hjælpe dig til en dagligdag, hvor du forhåbentlig finder mere plads til at være dig og hvor du føler dig mindre stresset. Jeg kan anbefale du også kigger forbi vores hjemmeside via dette link, hvor du kan finde flere gode råd omkring stress: https://www.bornetelefonen.dk/tema/stress

Har du brug for at tale lidt mere eller få lidt flere input til hvordan du kan få det bedre, er du meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111. Her sidder rådgivere klar til en snak.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?