Mine patter på Youtube.

Hej.
I et par dage siden var der en dreng på Skype der skrev til mig, som jeg selvfølgelig ikke vidste hvem det var. Så sendte han billeder af mine patter, og en film af det hvor han derefter sagde at han var igang med at uploade det på YouTube. Så var det færdigt, og sendte linket til mig hvor jeg følte mig flov over det.
Det var cirka. 1 år siden, jeg gjorde det. Kun fordi jeg blev lokket til det, og jeg tør virkelig ikke kontakte nogle angående om det. Det er så pinligt at forklare, især foran ens mor “Hej mor, ehm.. jeg er kommet ud på youtube fordi jeg her flashet mine patter for en dreng” eller noget i det stil.
I de sidste dage har jeg bare været fuldstændig ude af mig selv pågrund af det, jeg er nervøs om nogle dem som jeg kender irl ser videoen. Jeg er hele i det taget bange nu, jeg tør ikke at gå udenfor nu eller noget. Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op med det, jeg er bare så chokeret over at jeg gjorde det. Jeg troede at jeg aldrig havde gjort det, men så opdagede jeg at for 1 år siden gjorde jeg det pga. en dreng havde optaget det og jeg kan ikke huske hvem det var. Hvad skal jeg gøre? Er virkelig ked af det.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du er chokeret over, at du den gang gik med til at flashe, og at du ville ønske, du aldrig havde gjort det. Det lyder rigtig ubehageligt, også at det stadig påvirker dig så meget efter al den tid, der er gået. Og derfor er det også rigtig godt, du nu søger rådgivning. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig...

Måske kan det være rart for dig at høre, at du ikke er den eneste, der har været prøvet at komme i klemme i den her slags situationer? Vi får faktisk en del henvendelser fra unge, der også har oplevet noget lignende...

Når man ikke står ansigt til ansigt med et andet menneske, men kun snakker sammen via skærme, så kan man meget lettere komme til at overskride sine egne (eller andres) grænser. Og så bagefter kan man sidde tilbage med en ubehagelig skyldfølelse, fordi man synes, man burde have handlet anderledes...

Jeg ved godt, at det nok ikke umiddelbart ændrer på din situation, at jeg fortæller det - men måske kan det alligevel være med til at få dig til at tænke lidt anderledes omkring det?

Jeg kan godt forstå, du ærgrer dig, men samtidig, så kan jeg også godt forstå, at du kom til at lade dig rive med... Du har gjort dig en erfaring og har lært af den. (Selv om det har været nogle smertefulde lærepenge, du har måttet betale...) Når jeg læser dit brev, så tænker jeg nemlig, at du aldrig vil bringe dig selv i den ubehagelige situation igen. Så måske kunne du nu prøve at øve dig på at tilgive dig selv?

Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at snakke med dine forældre om det, men jeg kunne godt tænke mig alligevel at udfordre dig lidt i den retning... Jeg gætter nemlig på, at din mor klart ville foretrække, at du betroede dig til hende, og bad hende om at hjælpe dig, fremfor at du gik og havde det skidt alene. (Tror du ikke, jeg har ret i det?)

Alle mennesker dummer sig ind i mellem (det er en af de ting, der gør os menneskelige) og det har dine forældre givet vis også gjort i løbet af deres liv... Så mit gæt er, at dine forældre (din mor?) måske forstå mere, end du tror og at de (hun) gerne vil hjælpe dig med at få mere ro i sindet igen.

Tit er det sådan, at hvis man bryder tavsheden og får snakket om de ting, der har gjort det hele besværligt, så får frygten mindre magt. Jeg vil derfor foreslå dig, at du prøver at overvinde din modvilje mod at inddrage dine forældre (mor?) Tror du, du kan finde modet til det?

Evt. kunne du printe brevet her ud og vise hende det sammen med svaret? Så ville du slippe for at skulle sige det direkte til hende, og så kunne hun læse det i ro og mag og lige trække vejret et par gange inden hun så snakkede med dig..?

Jeg kan jo ikke love dig, at billederne/ filmen er slettet fra nettet, men jeg tænker, det er ret usandsynligt at alle dine venner pludselig skulle opdage dem nu... Hvis de ligger i cyberspace, så har de jo ligget der længe, og risikoen for at de pludselig bliver delt blandt mange er dermed ikke så stor...

Det er jo heller ikke sikkert, at drengen faktisk har lagt billederne ud på You Tube- måske har han sagt det for at skræmme dig? (Hvis han har lagt dem ud, har HAN faktisk brudt loven - så i virkeligheden burde det være ham, der led af dårlig samvittighed, for det er faktisk en ret alvorlig ting, han har gjort!)

Hvis du stadig ikke synes, du kan få talt med dine forældre (din mor) - så vil jeg foreslå dig at søge lidt mere direkte rådgivning, end det er muligt at give i en brevkasse. Fx. kan du logge på BørneChatten her på hjemmesiden eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Begge steder er gratis og anonymt at bruge.

Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.