Min mor deler billeder af mig uden mit samtykke

Hej brevkassen

Jeg er ved at være godt og grundigt træt af min mor, og vil gerne høre om jeg overreagerer, eller om hun faktisk gør noget, som ikke er ok.

Min mor er meget aktiv på de sociale medier, især fb, hun har et eller andet underligt behov for at dele ALT, og dokumentere det med billeder. Jeg er selv ikke særlig stor fan af sociale medier, og deler aldrig noget på fb eller instagram… Så på en måde er rollerne lidt byttet om herhjemme, da jeg som teenager nok burde være den, der brugte det mest.

Men nu til sagen: Hun deler rigtig ofte billeder af mig, og jeg bryder mig simpelthen ikke om det! Hun har virkelig mange venner på fb, som jeg ikke synes skal se billeder af mig. Har sagt det til hende SÅ mange gange, og vi har tit voldsomme skænderier, fordi hun har lagt noget ud uden mit samtykke. Hun er FULDSTÆNDIG ligeglad med, at jeg finder det grænseoverskridende.

Er jeg ikke i min gode ret til at sige, at jeg ikke vil have bikini billeder (og billeder generelt) af mig på nettet?? Er det ok at hun gør det mod min vilje??

Hilsen en yderst frustreret pige

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg kan godt forstå, at du føler dig træt af din mor, når hun deler billeder af dig, også selvom du har sagt nej.

Og du har helt ret: Det er ikke okay, at din mor deler billeder af dig på sociale medier uden dit samtykke. Du er i din gode ret til at blive vred og ked af det over det. Din mor krænker dine rettigheder, når hun gør dette. Hun overtræder bestemmelserne i Persondataloven – og det bliver endnu værre, når hun deler billeder af dig i bikini. Det er faktisk utroligt, at hun ikke kan se problemet i det. Hun bliver nødt til at stoppe det omgående.

Databeskyttelsesforordningen gælder hvis nogen lægger personfølsomme oplysninger om dig på nettet. Og det gælder også billeder af dig, hvor du nemt kan se, at det er dig på billedet.

Du kan tjekke mere om databeskyttelsesforordningen på Børneportalen: Dine rettigheder online. Din mor må ikke dele billeder af dig uden at du giver lov. Og hun skal fjerne alle de billeder, som du ikke har givet hende lov til at dele. Gør hun det ikke, så kan du anmelde hende til Facebook for at dele billeder af dig uden samtykke.

Jeg gætter på, at din mor ikke har nogen onde hensigter med lægge billeder af dig på Facebook. Men det er stadig forkert af hende, og vigtigt, at hun får at vide, at hun skal fjerne billederne og stoppe med at dele uden at få lov.

Det er så godt, at du fortæller hende, at hun overskrider dine grænser. Og det var godt, at du skrev til os. Det er ret modent og ansvarligt gjort, tænker jeg.

Kan du mon hente hjælp til at få din mor til at se det fra din side ved at bede om hjælp fra din far, dine søskende eller andre venner eller slægtninge? Det kunne også være en opfordring til din mor, at hun kan ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57 og snakke med en rådgiver. Det kan være om at dele billeder af dig – eller måske andre emner ift. til børn og unge. Måske har hun brug for at vende det med en voksen rådgiver, der ser på sagen ud fra børns og unges perspektiv?

Måske vil det hjælpe din mor og dig, at du deler mit svar med din mor og I kan måske sammen tjekke bestemmelserne i Databeskyttelsesforordningen og forhåbentlig finde en god vej sammen, så du og dine rettigheder bliver respekteret.

Jeg ønsker dig i hvert fald for dig, at din mor forstår alvoren i dette og respekterer dig og loven.

Ring ind eller skriv til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale mere med os.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.