Min mor :(

Kære BørneBrevkassen

Hej, jeg er en pige på 14 år.

For ikke så lang tid siden, var jeg kommet til og gå ind på en pornoside. Jeg havde så ikke lukket det ned. Eller tænkt videre over det. Men så skulle jeg vise min mor en video, og jeg trykkede på safari og op kom pornosiden. Jeg skyndte mig og trykke ud, men min mor så det selvfølgelig!

Hun sagde føj. Og gå ud af det. Også sagde hun at jeg ikke skal kigge på sådan noget. Og jeg blev helt varm og rød. Og råbte, det gør jeg sgu da heller ikke. Men nu tør jeg ikke kigge min mor i øjnene og sidder kun på mit værelse og græder.

Jeg sagde at det må være kommet op med en add når jeg havde set film på internettet! Men jeg ved ikke om hun tror på mig?

Skal jeg forklare det. Eller lyve om at drengene fra min klasse var gået ind på det.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er virkelig ked af det. Og jeg tør ikke gå ud til min mor.

Jeg håber i vil hjælpe mig!

Kærlig hilsen S….

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S....
Når du får mit svar, så vil du naturligvis allerede have været nødt til at gøre noget... Alligevel vil jeg meget gerne svare dig, dels fordi mine tanker om situationen måske kan være brugbare for dig en anden gang (- det håber jeg); dels fordi andre måske også kan have glæde af at se dit brev og svaret.
Jeg tror nemlig, rigtig mange kan forstå dig i den her situation. De færreste bryder sig om, at deres forældre ved, at de ser porno. Når du så oven i købet pludseligt bliver "afsløret" ved et uheld, og din mor reagerer ved at udbryde "føj", så kan det næsten ikke blive mere ubehageligt/pinefuldt. Mit gæt er at mange føler med dig.
Selvom vi på mange måder er frigjorte, så er der stadig en hel del ting, som mange synes er ubehagelige at tale med deres forældre om. På samme måde er der nok også mange forældre, der har svært ved at håndtere, når de pludselig bliver konfronteret med, at deres børn har udviklet sig hurtige, end de lige havde regnet med. Måske var din mors reaktion lige et eksempel på, at hun ikke vidste, hvordan hun skulle have reageret.
Der er mange forskellige holdninger til porno og det lyder til, din mor nok ikke er en af dem, der går meget ind for det. Men når det så er sagt, så synes jeg ikke, det var helt i orden, at hun på den måde irettesatte dig, som om du havde gjort noget helt moralsk forkert. Jeg gætter på, at hvis hun havde fundet det samme porno på en venindes computer, så ville hun nok have reageret anderledes og lidt mere afdæmpet?
Jeg ved jo ikke, om du allerede har løjet for hende og skudt skylden på en af drengene fra klassen (?) men faktisk tænker jeg ikke, at det vil være en specielt god ide at gøre. Jeg tror nemlig, det vil være bedst, hvis du ikke behøver at lyve for din mor og på den måde lade som om, du helt tager afstand fra noget, som du i virkeligheden var i gang med at tjekke ud. Der er jo ikke noget underligt i, at man som teenager er nysgerrig og gerne vil tjekke alt sådan noget med sex ud! Det gjorde din mor sikkert også, da hun var ung, hun havde bare ikke adgang til internettet og måtte sikkert derfor nøjes med mindre.
Jeg ved ikke, om du ville have mod på det, men jeg tror faktisk det kunne være fint, hvis du og hun kunne få en snak om hendes reaktion en dag.
Måske kunne du sige, at du har tænkt over hendes reaktion og at du faktisk blev ked over, at hun viste sin foragt på en måde, så du bagefter fik det rigtig skidt... Måske kunne du endda finde mod til at sige, at det fik dig til at finde på en underlig forklaring på, hvordan det var havnet der? Og måske kunne du også spørge hende om hun helt ærligt aldrig har været nysgerrig efter at tjekke noget ud, som alle andre snakker så meget om?
Mange unge og voksne ser porno af og til - og ikke alle bryder sig om det, men jeg tænker, at vi er nødt til at acceptere, at vi ser forskelligt på det... Nu kender jeg jo ikke din mor, så måske er de her ideer ikke brugbare for dig? En anden løsning kan jo også være bare at lade sagen ligge, nu da der er gået noget tid og så bare være rigtig opmærksom på at få lukket vinduer ned i fremtiden...
Håber, at du har fået det lidt bedre og at du også har fået en bekræftelse på, at der altså ikke er noget galt med dig. Alle unge er nysgerrige og der er ikke noget som helst unormalt i, at man er nysgerrig og ser lidt porno ind i mellem, når man er 14 år gammel...
Kærligst fra BørneBrevkassen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.