Bh flash på omegle

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Hvor var det bare godt, at du og din veninde holdt hovederne kolde og lukkede ned for chatten, da I kunne mærke, at jeres grænser blev overtrådt.

Lad mig starte med at sige, at jeg jævnligt hører lignende historier fra børn og unge, og at deres reaktioner meget har lignet dine.

Fælles for de ubehagelige chatoplevelser er, at det tit starter som en sjov og uforpligtende leg. Man gør noget, det virker uskyldigt og uforpligtende, og så langsomt og uden man når at opdage, hvad der sker, lokkes man til at gøre mere og mere, så man til sidst får gjort noget, som man bagefter fortryder.

Resultatet bliver som regel, at man, står tilbage med en angst for, om nogen offentliggør billederne, og at man føler sig snydt og/ krænket af den, man chattede med. Og rigtig tit føler man sig flov og har svært ved at få snakket med sine forældre (eller andre) om det. (Mon du kan genkende det?)

Jeg kan godt forstå, at du og din veninde fik lyst til at lege med. Jeg forestiller mig, at det både var spændende og lidt pirrende at gå med på legen. Personen I chattede med, gik langt over grænsen, så jeg kan godt forstå, du her bagefter blev nervøs for, om vedkommende evt. kunne have fundet på at optage det.

Desværre kan jeg ikke garantere dig for, at det ikke er sket; men heldigvis så nåede I jo at få stoppet "legen" forholdsvist tidligt... Derfor tror jeg ikke, det er sandsynligt, at personen vil lægge de billeder ud på nettet, (hvis de overhovedet eksisterer).

Du spørger, hvad du skal gøre. Nu er der jo gået noget tid, så måske har du allerede gjort det, jeg vil foreslå dig: Nemlig at få snakket med en af dine forældre (eller en anden voksen) om jeres oplevelse..?

Det er min erfaring, at de fleste forældre klart foretrækker, at deres børn kommer til dem, når de har oplevet noget ubehageligt. (Fremfor at gå alene og være bekymrede). Kan du mon det? Tit er det nemlig sådan, at ubehagelige tanker kommer til at fylde mindre, hvis man tør betro sig til nogen. Det vil sikkert også være en god ide at få snakket det hele igennem med din veninde og hjælpe hinanden med at finde på forslag til, hvordan I undgår en lignende situation i fremtiden...

Både du og din veninde er meget velkomne til at bruge BørneTelefonen (tlf 116 111) eller Chatten her på hjemmesiden, hvis I har brug for en mere personlig rådgivningssamtale. Vores rådgivere dømmer ikke og er vant til at snakke med børn og unge om alt muligt mellem himmel og jord.

Kærligst fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.