Brev
Likes
Hej,
jeg er en dreng på 15 år
og jeg er ligesom alle andre omkring likes,
i øjeblikket har jeg 155 likes på mit profilbillede, men vil gerne have mange flere.
Jeg har aldrig haft en kæreste i mit liv og tænker lidt på, om det måske er fordi jeg ikke har så mange likes,
betyder det noget for pigerne at drengene skal have likes på deres profilbilleder?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg tror, der er mange andre både drenge og piger, der er usikre på, om det betyder noget, hvor mange likes, man har på sit profilbillede. Det er godt, du har skrevet brevet. Det giver mulighed for, at andre kan læse dit brev og svaret.
For nogle piger betyder noget, og for andre piger betyder det slet ikke noget, hvor mange likes man har på sit profilbillede. Måske er det i stil med, at nogle fx kan lide drenge, der siger en masse og andre kan lide drenge, der er mere stille. Jeg tror ikke, man kan sige noget generelt om det. Man kan jo sige, at man kun behøver et 'like', og det er fra den pige man gerne vil være kæreste med - den pige der passer lige til dig! Hvad mon du selv kigger efter hos en pige - likes fra andre eller om du selv synes om hende, og det hun giver udtryk for?
Jeg kan godt forstå, at du får tanken, om dét at du aldrig har haft en kæreste kan hænge sammen med, hvor mange likes, du har på dit profilbillede. Der kan være piger, der tror, at du er uopnåelig, hvis du har rigtig mange likes, og så er det jo ikke en fordel.
Jeg bliver nysgerrig efter, om du har en god pige-ven, som du kan tale med?  Måske kan du spørge hende, hvad hun tænker om det? Det kunne måske også være en idé, at snakke med en drenge-ven om det. En drenge-ven kan selvfølgelig ikke svare på, hvad piger tænker, men nogle gange kan det være godt at høre, hvad andre på ens egen alder tænker. Måske er det ikke så nemt at tale om, men jeg er sikker på, at der er andre, der går med de samme tanker som dig. Måske vil de synes, det er sejt, at du tør sige det højt.
Jeg bliver også nysgerrig efter, hvad det er for en pige, du gerne vil have som kæreste? Hvilke interesser skal hun fx have? Måske kan du bruge Facebook på en anden måde end at gå efter at få så mange likes som muligt på dit profilbillede. Du kan fx lægge noget ud, som du godt kan lide, hvilke interesser du synes om, og det kan jo så også få likes fra nogle piger. Eller du kan like noget. På den måde får du vist, hvem du er, og hvad der er vigtigt for dig. Det vil fortælle noget om dig selv, og du kan blive interessant for de piger, du gerne vil være interessant for.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med at få masser af likes – og selvfølgelig også med at få en kæreste.
Mange hilsner og tanker fra BørneTelefonen