Likes

Hej,

jeg er en dreng på 15 år

og jeg er ligesom alle andre omkring likes,

i øjeblikket har jeg 155 likes på mit profilbillede, men vil gerne have mange flere.

Jeg har aldrig haft en kæreste i mit liv og tænker lidt på, om det måske er fordi jeg ikke har så mange likes,

betyder det noget for pigerne at drengene skal have likes på deres profilbilleder?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Jeg tror, der er mange andre både drenge og piger, der er usikre på, om det betyder noget, hvor mange likes, man har på sit profilbillede. Det er godt, du har skrevet brevet. Det giver mulighed for, at andre kan læse dit brev og svaret.

For nogle piger betyder noget, og for andre piger betyder det slet ikke noget, hvor mange likes man har på sit profilbillede. Måske er det i stil med, at nogle fx kan lide drenge, der siger en masse og andre kan lide drenge, der er mere stille. Jeg tror ikke, man kan sige noget generelt om det. Man kan jo sige, at man kun behøver et 'like', og det er fra den pige man gerne vil være kæreste med - den pige der passer lige til dig! Hvad mon du selv kigger efter hos en pige - likes fra andre eller om du selv synes om hende, og det hun giver udtryk for?

Jeg kan godt forstå, at du får tanken, om dét at du aldrig har haft en kæreste kan hænge sammen med, hvor mange likes, du har på dit profilbillede. Der kan være piger, der tror, at du er uopnåelig, hvis du har rigtig mange likes, og så er det jo ikke en fordel.

Jeg bliver nysgerrig efter, om du har en god pige-ven, som du kan tale med?  Måske kan du spørge hende, hvad hun tænker om det? Det kunne måske også være en idé, at snakke med en drenge-ven om det. En drenge-ven kan selvfølgelig ikke svare på, hvad piger tænker, men nogle gange kan det være godt at høre, hvad andre på ens egen alder tænker. Måske er det ikke så nemt at tale om, men jeg er sikker på, at der er andre, der går med de samme tanker som dig. Måske vil de synes, det er sejt, at du tør sige det højt.

Jeg bliver også nysgerrig efter, hvad det er for en pige, du gerne vil have som kæreste? Hvilke interesser skal hun fx have? Måske kan du bruge Facebook på en anden måde end at gå efter at få så mange likes som muligt på dit profilbillede. Du kan fx lægge noget ud, som du godt kan lide, hvilke interesser du synes om, og det kan jo så også få likes fra nogle piger. Eller du kan like noget. På den måde får du vist, hvem du er, og hvad der er vigtigt for dig. Det vil fortælle noget om dig selv, og du kan blive interessant for de piger, du gerne vil være interessant for.

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med at få masser af likes – og selvfølgelig også med at få en kæreste.

Mange hilsner og tanker fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.