Brev
Kontaktede mig over skype.
Hej børnebrevkassen.
Idag var der en der spurgte mig om vi skulle være venner på skype, og jeg kunne se han kom fra tyrkiet. Jeg sagde ja fordi jeg så ville spørge om hvem han var.. Jeg spurgte om hvem han var og han svarede: I want to meet.. Jeg spurgte om han ville møde mig. Og han svarede at han ville møde en der vil have sex på webcam, og at han syntes jeg var fræk på mit billede.
Jeg blokerede ham med det samme. Jeg vil gerne snakke med en om det, men jeg vil ikke sige det til min mor, for jeg tror hun bliver sur. Jeg kan ikke sove, og jeg ligger og græder.. Er det noget der skal gå til myndighederne?? Jeg er så forvirret og bange!! Plzz hjælp mig!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år
Mange tak for dit brev her til BørneBrevkassen, det er rigtig godt du har skrevet hertil, som en start til at få hjælp. Jeg kan godt forstå, at du er blevet både bange og forvirret. Der kører sikkert en masse tanker rundt i hovedet på dig, det er nok også derfor, du ikke kan sove.
Jeg vil starte med at sige, at du gjorde det helt rigtige, da du med det samme blokerede ham. Måske ville andre synes, det var lidt spændene at skrive lidt med ham, men du var stærk og stoppede med det samme – flot. Med den ubehagelige oplevelse, kan jeg godt forstå, du tænker på, hvad man kan gøre ved sådan en, der kommer med sådanne forslag over nettet. Desværre er der nok ikke så meget at gøre, selv om det var en grim oplevelse for dig, for selv om han har opført sig upassende overfor dig, vil det nok blive svært at finde frem til ham igen. Men man kan sige, at du har fået et ret ubehageligt eksempel på, hvad der menes, når man allevegne bliver advaret om at være kritisk med, hvem man skriver med og hvilke oplysninger man giver. Det var godt, du kom ud af det, uden at det gik værre end det gjorde.
Du skriver, at du ikke vil tale med din mor om det, men jeg får lyst til at opfordre dig til at genoverveje det. Du gjorde det helt rigtige ved at blokere, så måske bliver hun sket ikke vred... Du kender hende bedst, så det kan du selvfølgelig bedst vurdere. Hvis du alligevel mener, du kan tale med hende, er hun der måske også til at trøste dig, hvis du bliver ked af det, når du skal sove. (Måske kan du vise hende dit brev og mit svar - det kan måske gøre det lettere at få det sagt?)
Hvis du slet ikke føler, du kan gå til din mor, er der måske en anden voksen i din familie, du kan tale med om dine oplevelser? Det kan også være, du kan tale med en af dine lærere om din oplevelse, du har nemlig helt ret i, at når man har haft sådan en oplevelse, har man brug for at tale med nogen.
Det får mig også til at tænke på, at det ville være en god ide for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis at ringe dertil, og du behøver ikke engang at fortælle hvad du hedder, men du kan få luft ved at tale med en af rådgiverne om din oplevelser.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!