Brev
kan ikke komme over det.
hej..
da jeg gik i 6. klasse(går i 8. nu)blev jeg presset af mine veninder til noget virkeligt dumt. vi sad på computeren og chatttede på ihimlen og lod som om vi var 16 år. så skrev vi lidt med en fyr og aftalte at komme på cam med ham. hans cam virkede så ikke sagde han, men han ville gerne se os.. jeg havde ikke så mange venner der, og heller ikke så meget selvtillid så turde ikke sige fra da de sagde det kun var mig man skulle kunne se..
så begynder han og spørge hvor vi bor og vi svare og langsomt logger han mig til at tage mere og mere tøj af. jeg ville ikke men mine ”veninder” sagde ”kom nu” og det kunne være så sjovt og så gjorde jeg det.. til sidst sad jeg nøgen.. og så skrev han jeg skulle lege med mig selv, men der satte jeg grænsen.. så skrev han at hvis jeg ikke gjorde det, ville det hele komme på nettet fordi han havde optaget det.. og så satte han sit cam på.
så var han rigtig gammel og sd bare der og smilede. så jeg gjorde det.. så på et tidspunktlagde han på og skrev så bagefter at vi var totalt dumme og han havde gemt det hele og nu ville det komme ud. jeg ringede så til min mor og fortalte det hele, hun blev mega sur. og jeg har aldrig rigtig fået talt med nogen om det.. det er nærmest et tabu herhjemme for min mor.
der er gået 2 år og jeg drømmer stadig om det og er bange for at jeg ligger derude på nettet et sted. så jeg har farvet hår og fået ny frisure s¨å jeg ikke ville kunne blive genkendt så godt.. jeg er så bange hver dag for at en jeg kender ser mig på nettet. hvad skal jeg gøre? jeg kan ikke komme over det. men jeg kan heller ikke snakke om det eller fortælle det til nogen, det mærkes helt forkert..
jeg lever i konstant frygt for nettet. jeg vil ikke have facebook som alle andre på min alder fordi jeg er bange for at ham manden eller en anden finder og kan genkande mig derinde. og jeg vil ikke have folk tager billeder af mig. jeg går heller ikke i tøj der viser arme ben eller andet end hoved. jeg kan ikke lide det mere.. håber i vil læse det, ved godt det re langt..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du skriver til os, for jeg forstår godt at du har brug for hjælp til at komme videre med dit liv, uden at være bange. Det er rigtig dumt, det den mand gjorde i forhold til dig, og jeg forstår at du er blevet bange for om han kan finde på at lægge videoen ud på nettet. Jeg synes, det var godt, at du sagde det til din mor...
Du fortæller at det nærmest er blevet et tabu hjemme hos jer, og at I ikke snakker om det. Jeg tænker, det kunne være godt hvis din mor får at vide, hvor meget det bekymrer dig. Måske kunne du vise hende det brev, du har skrevet og mit svar..? Din mor kan måske også være med til at støtte dig, hvis hun ved, hvordan du har det.
Der sidder desværre nogle mænd som ikke tænker på, at de kan gøre børn og unge rigtig ondt med deres opførsel på nettet. Jeg tror, at han har truet dig med at ville lægge det ud på nettet, for at få dig til at lade være med at sige det til nogen og gøre dig flov.  Jeg kan ikke vide det, men jeg forestiller mig ikke, at han vil gøre alvor af det, for han udstiller jo også sig selv og det han har gjort på den måde.
Hvis han lægger noget ulovligt ud på nettet, kan han risikere at politiet finder det, og det er han jo nok ikke interesseret i, for så finder de ud af at han er kriminel og det kan han blive straffet for. Derfor tænker jeg at du måske kan føle dig rimelig sikker på at det var tomme trusler han kom med. Du har ikke gjort noget ulovligt, det er kun ham.
Jeg forstår rigtig godt, at du fortryder det du gjorde. Du kan ikke lave om på det, men måske kan du være med til at advare andre piger om at lade sig lokke til at gøre det samme, ved at skrive til os. Jeg ved, at der er andre piger der har oplevet det samme som dig. Det er ikke ualmindeligt, at man kan komme til at lade sig lokke til at sige eller gøre ting man normalt ikke ville have gjort, når det foregår på internettet.
Ved at få de eksempler frem og fortælle om dem, kan du og andre være med til at gøre opmærksom på at det kan være en fristelse, og forhåbentlig være med til, at I unge kan hjælpe hinanden med at passe på jer selv og andre.
Jeg håber, du er blevet lidt beroliget. Jeg tror som sagt ikke at du behøver at være så bange for at den video kommer ud på nettet. Jeg håber at du snart kan blive i stand til at lægge den historie bag dig så du kan komme videre med dit liv uden at være bange.
Jeg tænker også at du roligt kan få dig en facebook profil, hvis du har lyst til det. Man kan jo lave sine indstillinger på facebook sådan, at det kun er ens venner der kan se profilen, så du risikerer ikke at manden ser den, hvis du lukker den for andre end dine venner.
Hvis du har lyst til at snakke med en rådgiver er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!